Hur fungerar såna småbilar egentligen i 120 på E4an? Nya Clio skall tydligen funka hyfsad även på landsvägskörning, pga bra ljudisolering och sexväxlad låda (största motorn), men alla övriga "småbilar" gör sig nog bäst i stan.
Det viktigaste är nog att ställa sig frågan "vad ska jag ha bilen till"... landsväg? stan, lite mittemellan? Motorväg, landsväg?
Jag körde en WW Polo -03a 20 mil till malmö, en ren plååååga! Har kört samma sträcka med en volvo 940 från 89 och det är en ren fröjd! Även att denna bilen kostade 15000 i inköp och hade gått 22000 mil.
Ett tips, provkör bilen överallt, på stan, på motorväg. Kolla hur den är att fickparkera med, att det går att lasta hyfsat stora saker. Testa även lite omkörningar på motorväg i 110-130 och kolla hur motorn uppför sig där. Ett fel många gör är att man bara tar en liten runda på 10 minuter och därefter bestämmer sig. Jag kräver alltid att få låna en bil några dagar innan jag bestämmer mig. Hititlls har det fungerat och jag har alltid varit nöjd med mitt köp!!!
/Henrik
|