Det där med att inte ha damm pga av barn är lite speciellt. Barn som bor vid vatten lär sig att det är farligt. Klart man får ha uppsikt över barnen, men det har man ändå. Svårast är väl besökande barn som inte är vana. Bor man nära skogen lär man sig att inte gå för långt in för då går man vilse.
Det är som min kusin som köpte induktionshäll bara för att deras son inte skulle bränna sig. Vilket gör att han inte lär sig att spisar är heta i normalfall...
Jag skulle också delat av trädgården så länge. Sätt något lättskött så ni inte får mer arbete med att klippa häcken. Den behöver ju inte gå över hela tomten utan kunna vara kvar även om/när ni odlar resten, som lite avdelare. Annars det som jag tänker på är:
Marktäckare, sätt dem tätt från början
Rätt växter för jorden/läget så ni inte behöver vattna en massa
Kantstenar till gräset så rabattkanten håll fin - syns mycket!
Lite ogräs i rabatterna syns knappt, täck med gräsklipp för att hålla borta ogräs och för att hålla fukten. Tycker du inte det är vackert så lägg bara under buskar.
Och se till att ni har ungefär lika mycket fritid, dvs delar på hemarbetet.
Jag har trädgården som hobby så det gör jag på min fritid. Men min sambo börjar uppskatta trädgård mer och tycker långsamt att rabatter är ok, allt måste inte vara gräs

Han har pumpatävling med några grabbkompisar, gödslar och vattnar och funderar på om de behöver beskäras. Killar gillar tävlingar och maskiner så det är ett bra sätt att få med dem på.
Han har problem med ryggen så det är jag som gräver. Vi hämtade 6 släp med hästgödsel i våras. Varför ska man alltid som kvinna vräka över tunga saker på männen? Ta bara lite mindre åt gången.
Och det är klart att du klarar av att bygga och sköta en damm! Läs om det innan och ställ frågor t ex här! Fast vänta med det projektet tills du har mer tid