CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2005, 15:52)
Jag kunde också Odonata-larvhuden. :P
Beträffande humlan och skalbaggen så tror jag att du lyckats fota något som är svårt att få syn på. Det finns en skalbagge som snyltar i humlebon och jag tror det är en sån. Den förflyttar sig mellan olika humlebon genom att lifta med en humla till en blomma där den sen sitter och väntar på nästa humla. För att inte humlan skall kunna avlägsna liftaren biter den sig fast ordentligt.
Jag har bara sett det en gång och lyckades avlägsna liftaren. Min bror blev glad eftersom han samlade på skalbaggar då och jag tror att det var det enda exemplaret av den arten han fick tag på. Tror att jourhavande biolog kan ta reda på om det är så och vad skalbaggen heter.
Vad spännande! Tack för tipset! Ska kolla med jourhavande biolog (som jag varit i kontakt med förut. De är BRA.)
Trollsländelarverna är på väg upp ur min damm nu. Kryper upp några stycken om dagen, och resten "väntar i kö" under vattenytan.
Har inte lyckats fota någon kläckning däremot. Kanske kommer...
Vad sägs om en repris på
din sländekläckning sen förra året, Ruda? För det var väl du som fotade det, om jag inte minns fel.
Så här ser det tomma skalet efter trollsländan ut från oavsidan och i helhet:

Och här är en som klänger sig fast vid ett näckrosblads undersida som lutar sig upp ur vattnet.

På bilden i första inlägget, är det fångsmasken som syns. Det är liksom en "platta" med käkar längst ut. När de fångar ett byte kastas den här plattan (eller hävarmen) ut så sländan når ganska långt. (äsch, dålig förklaring, är trött) Och så ser man de tunna hinnorna som varit över ögonen.