Ganska skrämmande att det finns så många som köper datorer till sina barn utan att kunna nånting om dem... Tycker allt att de borde ta sig tid att lära sig så de kan sitta med barnen vid datorn. För man tar ALLDELES för lätt på det som barnen kan hitta på/råka ut för vid internet. Lämnar man ex Anders 13 ensam vid datorn finns ju risken att han träffar sara 12 på en chatt, men sara 12 är egentligen edvard 37 som ber anders 13 att sätta på webbkameran... osv osv.....
Det allra enklaste är att skaffa nån sorts "barnvakt" för att ex spärra chattsidorna. Det är där som de flesta skummisarna finns. Tror inte barnet mår dåligt av det.... Tyvärr fungerar inte ens de modererade chatterna bra i detta avseende... kanske därför de flesta har lagts ner... ex rädda barnen, lunarstorm...
Tips till alla er med barn i åldrarna 11-15, spärra sidorna:
www.snyggast.se
chat.aftonbladet.se
ztv chatten
chat-avenue.com
321chat.com
www.funplanet.com
med ett riktigt bra program samt lösenordsskyddat. Ni anar inte hur påhittiga kidsen är när det gäller att ta sig förbi såna spärrar...
Min kunskap i ämnet härrör sig från ett projektarbete i internetsäkerhet... med inriktning barn/ungdom. Man blir förskräckt ibland... ungefär som att ställa frågan, skulle jag ge min 10åring en laddad revolver....
Om man inte orkar sätta sig in i alla sidor och program, prata iaf med barnen och få dem att förstå att man aldrig skall sätta på webbkamera eller dyligt om personen i fråga inte själv har en! Bild räcker inte!!!!! Och aldrig ge ut tfn och sånt...
jaja lite förmaningar bara... föräldrar, orka ta er tid!!! ha inte datorn som en plats att parkera barnen så de är tysta...
/Henrik - som använder datorn till det mesta
|