Hej digitalkarin!
Har tyvärr inget svar att ge dig, men jag litar stenhårt på att det finns andra kunniga här som kan det, så därför vill jag passa på att slänga in en liten tomatfråga här också, om du inte misstycker?

Lyckas man fånga en tomatexpert i flykten får man ju passa på...de är väldigt kvicka nämligen...

(har jag läst för mycket Harry Potter?)
Mina plantor växer hyfsat i storlek, men bladen börjar bli gulfläckiga...vad är nu det för något DÅ?!?!
Tänk att man aldrig kan få vara riktigt lycklig...
Är det taskig vattning, taskig gödning eller läbbigt angrepp från någon läbbig organism?!?
Jag tyckte att jag hade gått så proffsigt tillväga. Har mina plantor under lysrör i ett svalt garage, ljus på 14- 16 timmar om dygnet, vattnar de stora tomatplantorna med svag näringslösning. De har vuxit på bra och är kraftiga och var tills fram för några dagar sedan härligt mörkgröna. Plantorna har vid något (några...

) tillfällen torkat lite, fast absolut inte katastroftorkat...bladen har inte börjat hänga eller så.
Men gula fläckar är det, de sitter lite spritt över bladet...lite leopardfläckigt liksom.
Vad göra?!
Så, alla tomatmästare, förbarma er över Karin och mig... vad är felet med våra plantor? Please?!
Sanna, som ju så gärna också vill ha solvarma tomater i sommar...