digitalkarin: Vissa tomatsorter växer sakta själv har jag sått flera sorter samtidigt och det är stor skillnad i storlek på dem, ser de friska ut och växer så är det nog bara att avvakta det är ganska många veckor tills man kan plantera ut dem.
sanna: Osäker på vad det kan vara för fel. Själv har jag märkt att bladen blir lite gulgrönflammiga med lite vita pappersaktiga fläckar när de har fått lite för mycket sol, men om tomaterna står under lysrör så borde det inte vara starkt solsken som är problemet. Står tomaterna tätt och det är lite fuktigt i bladverket kan det vara något lättare svampangrepp ställ i såfall plantorna glesare och kanske ge dem lite mera värme då brukar luftfuktigheten gå ner. Skulle de nya skotten börja bli lite missbildade utöver fläckigheten (se de två bladen till höger på bilden) så skulle jag börja misstänka tobaksmosaikvirus.

Tobaksmosaiksvirus är en mycket smittsam sjukdom som kan spridas med frön, sjukdomen kan ibland dyka upp i hobbyodlingar (en del nya kommersiella tomatsorter är resistenta mot TMV). Den går även på potatis, blomstertobak och andra växter som hör till potatisfamiljen, en del mållaväxter och andra växtslag ska också kunna smittas av TMV. Smittan ska även kunna överföras via händer genom att man tagit i tobaksprodukter ex. cigaretter, många tomatodlare anställer inte rökare p.g.a risken för smitta. Viruset kan leva länge, i boken växtskydd i trädgård står det att viruset kan överleva 24år i torra tobaksblad.
Ser du några djur på bladen?? ex. spinn kan också göra så att bladen blir lite gulfläckiga.