CITAT
Senaste film jag såg på bio var Star Wars Episod III och med facit i hand är de tre första(sista) filmerna mästerverk i jämförelse. Tycker de fokuserar alltför mycket på effekterna, snarare än på dialog och plot och det är synd.
Såg jag också senast på bio. Efter att ha sett episod 1 och 2 förstod jag att fastän han bättrat sig till sista filmen skulle han aldrig kunna göra en bra star wars-film. Tycker att trean var ganska mycket bättre än de två första, men han är fortfarande ute och cyklar.
Effekterna tycker jag var ok, men ibland helt enkelt löjliga. Inte minst börjar jag vara trött på Yodas volter och hopp med ljussabel. På tal om ljussablar kanske de kunde vara ltie mer sparsamma med dem. Alla har dem, alla som har en är oövervinnelig.
Allt för överdrivet och för mycket som händer i striderna. Visst, de kan göra stora strider nu som ser sådär ut på dator, men är det verkligen det som mer mogna tittare vill se? Nej det var realismen i världen, karaktärerna som var speciella men inte överdrivna och kampen mellan det mörka och det "goda" som gjorde de gamla filmerna bra.
Handlingen var lite märklig, men dialogerna tyckte jag för det mesta var skapliga. Lite mer djup denna gång och lite frågeställningar om vad som är gott&ont, nåt som alla actionfilmer borde ta upp mer.
Kändes lite som om det som var bra i filmen, den spänning de byggde upp i de dialoger som var bra, förstördes av en massa meningslösa strider.
Samtidigt jämför jag ju denna film med de gamla, vilket kanske inte är helt rättvist. Jämfört med andra amerikanska actionfilmer var den rätt bra!
But that's just my opinion.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)