Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Köpa ovanliga äppelträd
          Trädgårdsbjörnen
          Inlägg 30-06-2005, 13:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 6 092

Jag är ute efter att odla några äpplesorter som inte finns i det vanliga sortimentet som plantskolorna har. Jag har läst att vissa plantskolor tar emot beställningar på äppleträd så att man kan få producerat träd av en speciell sort. Känner någon till om det finns sådana plantskolor i norra delen av Skåne eller inte alltför långt härifrån?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Johan.S
          Inlägg 19-07-2005, 21:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 322

Hej!
          Det här problemet har jag också.
          Efter att ha läst i tillexempel Anton Nilssons två pomologier har man svårt att nöja sig med vad som erbjuds i "standardsortimentet".

Tror att jag har lite annorlunda ideal beträffande fruktträd och dess frukter, jämfört med många andra.

Hittade tillexempel i boken "HEM-KONSERVERING, modern handbok i konservering av bär, frukt och grönsaker" (upplaga 3, utgiven av Göteborgs litografiska aktiebolag år 1937) en mening som löd enligt följande:
          "Holländskt fikonpäron bör väl tillvaratagas och konserveras, ty det är ett av de bästa kompottpäron, som man gärna kan tänka sig".
          Detta fick mig att efterforska sortens egenskaper och historia, samt försöka lära mig trädets och fruktens fördelar och nackdelar.
          Det stod då strax klart att sorten var varmt välkommen i min trädgård.

2002-12-01 fick jag min order, omfattande två träd av sorten "Holländskt fikonpäron", bekräftad från GRÄNNA VÄXTER.

2004-10-19 sändes dessa plantor hit med bussgods.

Träden (som nu är planterade i två olika trädgårdar) lever och mår väl, jag är mycket nöjd med resultatet.

Förvånar mig det är så svårt att hitta plantskolor som ympar fruktträd på beställning. Nu när internet finns borde det vara ganska lätt att hitta kunder, samt att presentera aktuell information.

Söker nu tillexempel efter äppelsorterna:
          HÖRNINGSHOLM (Hörningsholmsäpple, Höstrosenäpple).
          NORRSTACK (Norrstacksäpple).
          RÖTT JÄRNÄPPLE (Årsäpple).

samt plommonsorterna:
          HACKMAN (Hackmanplommon).
          VON FLOTOWS MIRABELL (Mirabell från Metz).

Hoppas hitta dem hos någon, i annat fall blir det till att återigen försöka beställa.

// Johan.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 03:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon