CITAT (MrNorth @ 15-07-2005, 22:43)
CITAT
Tjejen vill ha en japansk del i trädgården och kanske kan något liknande hitta sin väg till vår trädgård!
Tja, jag skulle ju kunna ge några tips på hur man kan göra... en fördel är om denna delen ligger i så mycket skugga som möjligt. Gärna i ett hörn då man får störst "effekt" i mindre ytor som exempelvis en radhustomt på 20 m2. Har man en större villatomt är det bäst att välja ut specifika delar som man vill förädla...
Har du nåt kort taget från den position man kommer att se denna "delen" så vore det pefekt... samt nån sorts budgettak och en liten notis om vad ni vill att den japanska delen skall framkalla för känslor... spänning, lugn etc.
/Henrik
Hej Henrik,
Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer för den japanska delen i trädgården. Jag har ett hörn i trädgården som skulle passa alldeles utmärkt. Delar av hörnet ligger konstant i skugga. På bilden är det området där en röd hink står som är mest skuggigt. Skuggan som "kommer från" den vita väggen blir längre ju senare på eftermiddagen det är.
Den björken som står till höger i bild är numera nedsågad...
Vad vi vill ha dit är ett "skuggdäck" som kommer mäta 3 x 3 meter och vara byggt i värmebehandlat furu, så det får en naturlig färg som påminner om Teak. Denna har vi planerat att ha nere i det hörnet och sedan bygga upp den japanska delen runt detta. Låt oss säga mellan 1.5 - 2 meter in från tomtgränsen. Den delen av tomtgränsen som i dagsläget har häcken (syrénhäck) ligger ju alltid i skugga och syrénbuskarna ska vi ha bort och ersätta med ett snygga plank alternativt något annat som skymmer bra och är snyggt.. Förslag?
Budgettak... en sisådär 15-20.000 kronor ungefär mellan tummen och pekfingret!

Hörnet sett från altanen

Lite närmare bild på hörnet