Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> EFTERLYSNING, skötselråd för ovanliga växter
          popper
          Inlägg 21-07-2005, 16:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 6 220

Hej!
          Jag har experimenterat- på egen hand - med att fröodla sesamfrön, alfalfafrön, solrosfrön och ärtor (gula). Även en kikärta som blev en växt men sedan dog fast den hann bli rätt stor o fin.
          Bortsett från solrosorna finns inte mycket skötsel/odlingsråd att tillgå. Ärtorna har jag luskat ut att de borde vara sorten spritärter/trädgårtsärtor och behandlat dem därefter. Men alfalfa, som väl blir en blålusern, samt sesamväxten, hur sköter man dem? Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          popper
          Inlägg 21-07-2005, 17:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 6 220

Tillägg:
          Sesamväxterna har fått kraftiga stjälkar, 4 stycken, och är 1 dm- ca 3 dm höga, lite slingriga. Stora blad. Vad kan förresten själva växten heta- heter den sesamväxt?
          Som sagt så har jag läst i uppslagslexikon att alfalfafrön ger upphov till blålusern. De är typ 3 stycken, jätteslingriga med många små blad.
          Men jag behöver plantera om dessa båda sorter då de växt till sig, men vill göra det enligt hur de bör behandlas.
          Har som sagt ej hittat skötselråd för dem.

Angående solrosen- den ena knäcktes och dog då den var ca 2 meter eftersom jag inte hunnit binda upp den sista biten än - så är jag lite orolig att den inte hinner få några blommor? Den är nu över 2 meter lång och precis lite högre än fönstret vilket gör att toppen inte får någon sol- den står inomhus. Vet inte om det är bra att plantera ut den på blakongen nu när den är så hög- om den tål det vid detta laget- kanske stjälken brister, eller går av.Dessutom är den samplanterad med den några dm höga ärtan/trädgårtsärten, och jag vet inte hur den pallar att tas ut.
          Om solrostoppen inte får sol, kan den blomma då...eller är den för hög för att kunna blomma...hm.

Tacksam för svar! Har letat i de flesta böcker på bibliotek etc efter de två föregående, men utan resultat.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 09:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon