Tillägg: Sesamväxterna har fått kraftiga stjälkar, 4 stycken, och är 1 dm- ca 3 dm höga, lite slingriga. Stora blad. Vad kan förresten själva växten heta- heter den sesamväxt? Som sagt så har jag läst i uppslagslexikon att alfalfafrön ger upphov till blålusern. De är typ 3 stycken, jätteslingriga med många små blad. Men jag behöver plantera om dessa båda sorter då de växt till sig, men vill göra det enligt hur de bör behandlas. Har som sagt ej hittat skötselråd för dem.
Angående solrosen- den ena knäcktes och dog då den var ca 2 meter eftersom jag inte hunnit binda upp den sista biten än - så är jag lite orolig att den inte hinner få några blommor? Den är nu över 2 meter lång och precis lite högre än fönstret vilket gör att toppen inte får någon sol- den står inomhus. Vet inte om det är bra att plantera ut den på blakongen nu när den är så hög- om den tål det vid detta laget- kanske stjälken brister, eller går av.Dessutom är den samplanterad med den några dm höga ärtan/trädgårtsärten, och jag vet inte hur den pallar att tas ut. Om solrostoppen inte får sol, kan den blomma då...eller är den för hög för att kunna blomma...hm.
Tacksam för svar! Har letat i de flesta böcker på bibliotek etc efter de två föregående, men utan resultat.
|