Hej!
Här kommer ett litet förslag, beklagar det urfula trädäcket, men hittade inget bättre....

Förslaget är att man använder sig av granitkross eller mindre kullerstenar för att skapa grunden och få till ett kraftfullt horisontellt plan. Därefter krävs det lite vertikala element, då föreslår jag en stor acer palmatum i bakgrunden samt en kasuga stenlykta (eller dylikt). Sedan lite småplanteringar runt det hela, azalea, hosta samt i de skuggiga partierna lite ormbunke,exempelvis strutbräken. Ett vattenelement är inte helt fel och det får du i form av ett sten-vattenkar... sånt kan man lätt göra av en fin rund sandsten. Sedan några gångstenar och runt dem mossa (om solen tillåter) eller gräs (gärna den finare sorten typ golf-green)
Lade till en bambuskärm vid högra sidan... för att skärma av och sedan där du har syrenhäck, bambuskärm som man enkelt gör själv... finns många sorter. Sök på "+bamboo +fence" på google.
Jag skulle nog satt ett tak på trädäcket och kanske flytta arrangemanget något vänster så att stengången ringlar sig fram till trädäcket och att vattenkaret står alldeles till vänster om den stora gångsten man kan sätta skro o dyl på precis innan man går upp på däcket. Då får man förmodligen lite mera nytta utav lampan oxå...
Det går säkert att göra på många olika sätt, och min design är säkert inte felfri... Betrakta den som ett "tips"...
lycka till
/Henrik