Robinia pseudoacacia är relativt härdig för att vara ett så exotiskt träd. Det är dock ett träd som kräver varma somrar och lång höst. Därefter kan det klara väldigt låga vintertemperaturer. Ska man då ge sig på en zonsprängning med Robinian bör man ha den i stadsmiljö´eller med mycket värmeackumulerande ytor omkring sig och så vindskyddat som möjligt. Vinden för som bekant bort värmen.
Östersund är väl zon IV? Kan gå. Robinian betraktas som härdig i zon I-III. När jag var på landsbyggden utanför Peking i vintras fann jag mycket stora Robinior som står på mycket utsatta, blåsiga och kalla lägen. Anledningen till att de klarar det är helt och hållet de mycket varma somrarna och den lätta, varma jorden. Kan man "efterlikna" dessa förhållanden i Sverige tror jag absolut man kan lyckas.
Angående tidpunkten för första blomningen hos Robinian har jag märkt att det varierar mycket kraftigt. Men om det beror på proviniensen, plantmaterialet eller etableringen har jag inte blivit klok på. Men som Cilla skriver så verkar 5-10 år ett bra riktvärde. Kan inte ni som har planterat Robinior berätta mer?
Klotrobinian, Robinia pseudoacacia (zon I-II) 'Umbraculifera', blir mer och mer populär. Den kan ta lika lång tid på sig att blomma.
--------------------
|