Hej! Tack för det utförliga svaret. När jag skrev "ohyra" syftade jag i första hand på sork. Tänkte att djupa rotsystem kanske inte var lika lätt för dessa att äta upp och att trädet därigenom lättare klarar sig tills man bekämpat ohyran.
Överraskande och intressant att även A2 utvecklar pålrot eller hjärtrot, det visste jag inte. Tror sådant rotsystem skulle passa mig bra, då marken som för övrigt består av mjuk röd kramsand* tyvärr ofta gör träden dvärgväxta.
*Vet inte vad sådan sand kallas. Den blir inte, likt leror, vare sig "gegig" eller hal i blött tillstånd. Ej heller är den lik "badstrandsand" som så lätt jämnar ut sig. Tror jag bättre beskriver det som "formsand". Den är lätt att gräva i, och ett hål med lodräta kanter rasar i stort sett aldrig igen.
Tack, även för adresstipsen. Har varit i kontakt med Blomqvists plantskola i Finland. Där ympar de tydligen på fröstammar från Antonovkaträd. Allt låter bra, sånärsom på att jag då måste skaffa ympriset själv. Bättre man hittar någon som kan göra trädet komplett. En av de sorter jag önskar (Hörningsholm) skulle jag troligen i och för sig kunna hämta ympris till själv, men då man själv inte är van att ympa är jag lite osäker på hur det bäst bör se ut och hur det lämpligen emballeras för transport till Finland.
Hälsn. Johan.
|