Jag umgås inte med mina granar precis, dock är vi inte ovänner på något sätt, vi hälsar i vart fall på varandra! Men har en granne som har ett uthus vars baksida vetter mot mitt, det är någon sorts svart papp eller vad det nu är, som hänger i långa lösa bitar….ser hemskt ut milt sagt! Det här har jag gått och retat mig på i flera år, lite snällt påpekat då och då för granen att hans uthus baksida behövs snyggas upp, men inget har hänt….sist jag bjöd in honom för att titta på eländet var föra hösten när jag hade fått mitt eget uthus så fint och satte rosor längs gaveln på det som ”pricken över i”. Jo, han skulle göra något åt det, men det hände alltså inget, och nu är det ju nästan ett helt år sedan han lovade det!
Har funderat hit och dit vad jag skulle göra åt det, när nu inte granen bryr sig….har funderat på olika växter som skulle kunna dölja/försköna, men så var det ju det där lilla problemet att om han plötsligt skulle få för sig att göra något, vad hade hänt med mina dyrt inköpta växter då….
Men nu har jag äntligen kommit överens med min granne om den delen av hans fula uthus som gränsar till mitt! Eftersom jag insett att granen inte bryr sig, han ser ju inte baksidan, det är ju jag som ser eländet, och nu när min trädgård börjar se rätt hyfsad ut, så lider jag av att se hans uthus baksida.. Så jag tog mod till mig och pratade med honom och visade hur det såg ut från min sida, en gång till och jo han håller med om att det inte var så vackert…. Så jag föreslog att vi skulle låta ”mina” hantverks pågar (de som hjälper mig måla/renovera mitt hus) snygga upp det och så delade vi på material kostnaden! (arbets kostnaden står jag för, eftersom de ändå ska hit och måla mitt, och det kan vara svårt att dela upp den kostnaden) Kommer att ”klä in det” med bräder, på samma sätt som mitt eget uthus (Gjorde de förra året och det blev väldigt fint! ) Men eftersom det trots allt är han som äger det, så tyckte jag att han kunde åtminstone stå för halva material kostnaden! Och det gick han med på! Nu väntar jag bara till hösten, så mina blommor som jag har längs hans gräns ska vissna ner, så de kan jobba utan att förstöra för mycket…
|