Hur kommer en elefant upp i ett körsbärsträd? Han sätter sig på en körsbärskärna och väntar.
Om man inte har den tiden måste man göra annat...
Min erfarenhet av körsbärsodling från kärna sträcker sig till de självsådder jag får, men om jag skulle försöka dra upp plantor från frö skulle jag så dem på en liten "odlingsrad" i kanten av odingsplätten eller gräva ned krukor någonstans (för att lättare kunna hålla fuktigt genom vattning), använda en inte alltför gödslad jord som håller fukt (här växer de i lätt leraktig humusrik jord), stoppa ned dem någon centimeter under ytan, hålla fuktigt genom vattning i krukan.
Skuggmorell kanske inte är bästa sorten för häck, för de växer snabbt på höjden och stammarna blir snabbt fina. Kanske man inte vill beskära dem som buskar helt enkelt. Men om man beskär redan från första året kanske de kan buska sig. Grenar långt ned i kronan, på 30-40 cm, båhåller de länge.
Jag har en massa rotskott av rönn som jag i år inte hade hjärta att slå ned. Ympade äpple på dem istället. Vänner som ser några av mina ympprojekt och som inte vet att alla äppelträd är ympade åtminstone en gång i livet, säger "stackars träd"...
--------------------
|