Jag åker extremt sällan taxi, men har aldrig gett dricks till taxi. Fast, andra serviceyrken nyttjar man ju mer, restauranger exempelvis. Men där ger jag inte heller dricks, fastän jag har funderat på det vad gäller en sommarjobbare (antar jag) på vår lokala Sibyllarestaurang. Hon är helt enkelt vansinnigt bra. Jag blir helt vimmelkantig av att handla där. Och syftar jag inte på hennes utseende eller nåt, men hon är helt enkelt grymt saklig och oflamsig.
Hade gärna gett henne extra betalt, men det hade väl sett helt pucko ut. Dricks på Sibylla, det är väl sånt man hör om på fredagskvällar på väg hem från folkparken. Lite Ronny&Ragge över det hela.
Hon har dessutom svår konkurrens på jobbet, en annan sommarjobberska är också suverän, om än omotiverat gladlynt. En tredje, fast anställd, är även hon ett sant nöje att handla av, och ett bevis på att invandringen för med sig positiva saker också.
Jag är nog rätt vrånglagd, jag tycker inte om att ge dricks, jag tycker inte om att pruta på pris, jag tycker illa om "dösnack" hos frisören. Med vissa undantag kanske. Folk ska göra sitt jobb och få betalt därefter. Men man är väl inte omöjlig, om någon får göra något utöver det man kan begära så kan han/hon vara värd några tior extra.
--------------------
zon2.5
|