CITAT (Dzad @ 11-07-2005, 19:41)
Okej, om jag en gång för alla får fråga det: Hur i all sin dar vet man vad som är lerjord, sandjord och så kallad matjord/kompostjord eller vad det nu kallas (vet inte ens vad det består av)?
Okej, sand är det väldigt genomsläppliga och lera är det hårda som håller fukten bra, men jag tycker det är svårt att veta vad en jord som är nån slags bladning består av.
Kan sandjord bli hård och nästan ogenomsläppling eller är det bara lerjord som blir så?
Den torvjord som finns i affären... är det alltså förmultnade växter? Men blir inte förmultande växter kompostjord då det förmultnat tillräckligt?

I en bok om den goda jorden skriven av Phlippe Plönninge- tror jag han heter - kan du läsa om de olika sorternas jord och fördelar och nackdelar med dem. Lera är hårt att gräva i men innehåller mycket näring. Vilken jord du än har så kan du blanda upp den med köpejord om du vill men det är dyrt. Tuja brukar växa alldeles utmärkt av sig själv tycker jag. Om man nu inte gör som på ett ställe längs vägen. De är inne på sin andra tujahäck....planterad mellan stora björkar. Den tujahäcken får inget över av vatten och näring när björkarna tagit sitt.