Skansen är kul men många backar så man får nog inte ha svårt för att gå, jag var på skansen nu när det var +30C så jag såg inte så många djur men de olika gårdarna, kolonistugorna och liknande var fint. Mitt emot skansen ligger Nordiska museet (gratis) som har fina utställningar nu ex. mode, skor, traditioner, hur man dukat bord under olika århundraden och liknande. På promenadavstånd från skansen/nordiska museet på andra sidan djurgårdsbron ligger historiska museet(gratis) jag var där i fredags och tittade på guldrummet, vikingautställningen mm. jag var där i flera timmar det var ganska mycket att titta på.
Är ni i gamla stan och strosar och det blir dåligt väder brukar livrustkammaren vara värt ett besök.
Här kan man hitta stockholms museer
http://www.stockholmsmuseer.com/(när det gäller mat så kan jag nog inte tipsa om så mycket, det brukar vara så mycket att se och göra i stockholm så jag brukar mest äta snabbmat, för det mesta blir det spenatburgare med fetaost och vinbladsdolme nere i hötorgshallen hos Hisar burgare)