Suck! Det fanns rosor i överflöd då jag skulle handla men inte en endaste en kanadensisk! Det får bli kanadensare via postorder till nästa års rabatter...
Nu valde jag Lichtkönigin Lucia, Peace, den ljuvliga (och svåra...) Crystal Palace, Karen Blixen, en vit ros som jag inte vet något om alls, Diamond (vet ni?), Chinatown och Aicha. Gissa om det doftade i bilen i torsdags!!!!
Så en helt annan reflexion. Jag har en del rosor från tidigare som inte är införskaffade pga det intresse som jag har idag utan aningen lättvindigt för att jag har behövt en viss färgklick eller höjd i de olika rabatterna. Jag kan inte ens namnen på alla men jag vet att jag åtminstone har Ingrid Bergman, New Dawn, Flammentanz, Fredensborg, Tommelise och Sommerwind. Jag har aldrig täckt dem för vintern. I våras var det, med undantag av Tommelise, fullständig katastrof. Så gott som allt ovanför markytan var dött. Vintern med värme i januari och isande barmarkskyla efter det och en natt med - 8 i maj hade gjort sitt. Men alla, precis alla, kom igen och jag har nu den vackraste och ymnigaste rosenblomningen någonsin. Hur förklarar ni det?
Mulle
|