Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> friväxande häck, med olika busksorter
          blomsterflaggan
          Inlägg 23-07-2005, 17:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 5 735

Vi bor nära skogen på Söderåsen i Skåne, längs med ena sidan av tomten går en gammal stengärdsgård med vilda plommonträd, hallon osv. Mot grannen, på vars tomt gärdesgården fortsätter, skulle vi (och förhoppningsvis även de) plantera en friväxande häck. Tomtgränsen är närmare 40 meter lång och ha en och samma busksort skulle nog nästan bli tråkigt...Jag har funderat lite på vresros, syrén, schesmin, osv osv men jag är inte så bevandrad i alla möjligheter som finns. Har någon exempel på buskar att plantera i friväxande häck? De får gärna bli höga men ska helst inte vara attraktiva för hjort och rådjur... rolleyes.gif Vi bor i zon ett eller två, är lite osäker hur det är här uppe på åsen.

Jag undrar även hur man snyggast kombinerar friväxande buskar i en häck så det inte blir "zebralinjer" utan ger ett naturligt intryck. Någon med erfarenhet? smile.gif

--------------------
          The flower that smells the sweetest is shy and lowly. /William Wordsworth

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 25-07-2005, 20:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Ja, det där ser ju glest ut. Jag antar att ju tätare desto bättre. Men finns det någon bortre gräns för hur tätt man kan plantera? Och vad händer om man passerar den gränsen?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 15:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon