CITAT (Micke @ 24-07-2005, 23:06)
För att gå lite vid sidan om spåret (eftersom det ändå finns många intresserade här) fick jag nyss tag på några försöksrapporter från Ålands försöksstation, där man kollat några grundstammars vinterhärdighet och avkastning. Resultaten är avsedda för yrkesodlare men kan säkert intressera folk här också. Grundstammarna var M26, B9, M9 och M106. Resultaten visade att M106 och B9 klarade vintrarna klart bäst (Åland motsvarar ungefär zon 3 i Sverige), och dessa båda gav dessutom den bästa avkastningen - ungefär dubbelt så mycket i handelsduglig skörd som M26 och M9. Sorterna som testades var July red och Aroma. Lite trivia kanske, men inte helt ointressant.
Micke
Antar att det var MM106 man menade (det var 2 plantskolor Malling & Merton som gick ihop och tog fram MM grundstammarna som är blodlusresistenta). Kan bara konstatera att detta med avkastningen nog stämmer jag får kartgallra en massa frukter annars är jag rädd att träden knäcks (har Alice och Oranie). Rotsystemet är dock sisådär så jag har stödkäpp till dem även om de är äldre + de blir ändå ganska stora ifall man jämför med B9.