Det här var precis vad jag trodde. Ett vardagsetikettens omärkta fält.
En del tycker det är artigt att lägga pinner före ( jag inkräktar inte på föregående kunds revir.)
En del tycker det är oartigt att lägga pinnen efter- känner att man inte vill underförstått anklaga den bakomvarande för att obemärkt smita ner varor som jag betalar.
Andra tycker det är oartigt att inte lägga pinnen efter. Man visar inte att man håller åt sig och ger plats för nästa.
En del vill till och med uppfostra framförvarande kund till vad de anser är artighet dvs att lägga pinnen efter. Om inte så blandar de och åtminstone lägger sina varor väldigt nära för att uppfostra/lära framförvarande kund att lägga pinnen efter sig. Andra uppfostrar genom att kalla andra kunder för kärringdj*l osv.
Andra gillar inte diskussionen eftersom de inte ens en gång funderat på om andra människor irriterar sig på hur de uppför sig i affären.
Alltså är det inte konstigt om det många gånger uppstår en irriterad stämning i kassaköerna. Tyvärr är det säkert många gånger kassören som inte gjort något som får ta emot den.
Fast egentligen......... är inte det här en fråga somi all sin enkelhet borde ge oss en tankeställare.
Det jag anser vara artigt kan av någon annan anses som oartigt och tvärt om. Alltså så borde man mera tänka på att man inte alltid har rätt själv, att det finns flera sätt att se saken på och inte irritera sig i onödan.. Man borde tänka på att vara mera accepternade och inte irritera andra människor mera för att påpeka att man har rätt . För vad är egentligen att ha rätt, kan man vara säker på det? Verkligheten är ju inte varken svart eller vit den innehåller många grå nyanser.
Man kan ju bara fasa för tanken om man överför dessa tankar till något mera viktigt än pinnar i kassan. Många tycker de har rätt men ingen är överenns om vad man har rätt i.
Det är banne mig inte konstigt att det inte är fred i världen.