|
Bettson
25-07-2005, 13:45
Säg att man står i en kassakö. Plötsligt öppnar en kassa till bredvid den där du står och köar. I mitt huvud så är det den som köat längts som skall ha företräde till nya kassan. Alltså byter jag inte kassakö om jag står långt bak men jag verkar nästan vara ensam om den åsikten. Men om jag står längre fram och verkligen tycker att det vore min tur så har jag märkt att det inte lönar sig om man inte är blixtsnabb. Rör du dig inte tillräckligt fort så står du plötsligt mellan två kassaköer så det är säkrast att stå kvar. Även jag har snabba dagar och har hunnit först fram till nya kassan. Då har det inträffat att personer bakom mig har kastat sina varor från ungefär en meters håll upp på bandet och hävdat att han var först trots att han stod bakom mig. Så där med avgränsningspinnen. I mitt huvud så är det artigt att lägga pinnen framför sina varor. Dvs visa den som står före i kön att jag inte inkräktar på hans/hennes utrymme och naturligtvis inte tänker blanda våra varor så att det blir fel person som betalar. Jag tycker det känns oartigt att lägga en pinne efter mig ungefär som om jag misstänkte personen efter mig att vara oärlig och få mig att betala hans varor. Samtidigt hade jag en sur yngre man efter mig i kassan förra veckan som fällde kommentaren " lägg dit en pinne när du är klar kärringdj*l". Den snällt köande artiga svensken verkar snart vara ett minne blott. Men jag blir lite nyfiken. Hur gör ni?
kristerh
25-07-2005, 13:53
Företräde till den nyöppnade kassan har jag aldrig sett att nån får... det är djungelns lag som gäller, jag har inte heller sett att nån kastar sina varor för att komma först  var handlar du jag lägger alltid en pinne efter mig om tillfälle ges, och är tacksam om någon annan gör det om jag står efter i kön, jag tycker det är självklart att man lägger pinnen efter sig. krister
Hannele
25-07-2005, 13:53
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 14:45) Jag tycker det känns oartigt att lägga en pinne efter mig ungefär som om jag misstänkte personen efter mig att vara oärlig och få mig att betala hans varor. Jag tycker det är omtanke att han framför mej lägger en pinne åt mej.
Bettson
25-07-2005, 13:57
Jag tar inte illa upp om någon lägger en pinne framför mig men har fått lära mig att man borde lägga sin före för att inte vara oartig mot den efter. Men som sagt jag blev kallad kärringdj*l i förra veckan för det. Och Krister, jat uttryckte mig kanske lite luddugt angående företräde. Det har väl ingen men djungelns lag tycker jag är otrevlig. Hänsyn kanske man skulle kalla det att låta de som väntat längst få komma först till nya kassan. Fast "hänsyn" kanske inte existerar längre.
kristerh
25-07-2005, 13:59
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 14:57) Fast "hänsyn" kanske inte existerar längre.  Jag håller med, hänsyn blir mer o mer sällsynt. krister
Hannele
25-07-2005, 14:03
Men det är inte folkvett att parkera sin shoppingvagn fullt med skräp. Betydligt värre problem än vem som ska lägga sin pinne före eller efter.
Caprice
25-07-2005, 14:07
Håller helt med dej ang kassakö, Bettson... Den som har vassast armbågar hamnar först...
Däremot håller jag inte med dej ang pinnen...
Tycker tom tvärtom! Det är artigt, man säger typ: Varsågod, nu har jag plockat upp mina varor, nu är det din tur..
kristerh
25-07-2005, 14:12
CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 15:03) Men det är inte folkvett att parkera sin shoppingvagn fullt med skräp.  ja det blir man lika förb på varje gång, fullt med rester efter korvätande familjer och annat roligt, en annan sak som inte hör hit förutom att det gäller livsmedelsaffärer är de ofräscha varukorgarna, undrar hur mycket bakterier det finns i dem tittar man i dem så finns både det ena och det andra intorkat, finns det ingen "disk" för dem? om inte så kanske det skulle vara en affärsidé till någon företagsam arbetslös att uppfinna en sådan maskin. krister
Bettson
25-07-2005, 14:17
CITAT (Caprice @ 25-07-2005, 15:07) Håller helt med dej ang kassakö, Bettson... Den som har vassast armbågar hamnar först...
Däremot håller jag inte med dej ang pinnen...
Tycker tom tvärtom! Det är artigt, man säger typ: Varsågod, nu har jag plockat upp mina varor, nu är det din tur.. Aha.... då kanske man får ändra åsikt. får väl lägga både före och efter. Det är ju många som inte använder dylika pinnar alls.
Bettson
25-07-2005, 14:21
CITAT (kristerh @ 25-07-2005, 15:12) CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 15:03) Men det är inte folkvett att parkera sin shoppingvagn fullt med skräp. :( :wacko: ja det blir man lika förb på varje gång, fullt med rester efter korvätande familjer och annat roligt, en annan sak som inte hör hit förutom att det gäller livsmedelsaffärer är de ofräscha varukorgarna, undrar hur mycket bakterier det finns i dem tittar man i dem så finns både det ena och det andra intorkat, finns det ingen "disk" för dem? om inte så kanske det skulle vara en affärsidé till någon företagsam arbetslös att uppfinna en sådan maskin. krister Det har i alla fall funnits ett företag som tvättat och servat kundvagnar. lagat trasiak och smort uppp hjul och dyl. ¨ Företaget i fråga hade en egen buss med tvätthall, högtryckstvätt och annat och kom och servade vagnar på plats. Ryktesvis har jag också härt att företaget upphärt pga att de var mobila och använde "allmänna" avloppsystemet till tvättvattnet. Jag vet inte om det senaste är sant men jag tycker att kundvagnaran verkar vara smutsigare och mera trögslyttade senaste året.
kristerh
25-07-2005, 14:21
Ibland finns det ju bara en pinne som ligger längst framme vid kassörskan  onåelig för den som börjar lasta på bandet. krister
Bettson
25-07-2005, 14:24
ANnat ofog när manhandlar är också att lämna kundvagnar mitt på parkeringen. Det är lätt hänt att köra på en kundvagn eftersom de ofta inte syns i backspeglarana. Onödiga bucklor liksom...på bilen alltså.
Hannele
25-07-2005, 14:33
 Bettson, kanske ska du testa att scanna själv - och betala själv med kort. Då slipper du köer, "felplacerade" pinnar och smutsiga shoppingvagnar, eftersom du kan lägga varorna direkt i dina egna kassar. Toppen! Går väldigt fort också.
Bettson
25-07-2005, 14:38
CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 15:33)  Bettson, kanske ska du testa att scanna själv - och betala själv med kort. Då slipper du köer, "felplacerade" pinnar och smutsiga shoppingvagnar, eftersom du kan lägga varorna direkt i dina egna kassar. Toppen! Går väldigt fort också. Finns inte på min ort. Då får jag åka till stora staden.
kristerh
25-07-2005, 14:39
CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 15:33) Toppen! Går väldigt fort också. Visst är det bra med självscanning, om det finns kassor att betala i, jag var och storhandlade förra onsd och det var längre kö till scanningskassorna än till de ordinarie. jag var urförb, först ska vi göra kassörskans jobb och scanna, då tycker jag att man kan förvänta sig att snabbt få betala. Påpekade det och fick till svar att "vi har personalbrist". krister
andersen
25-07-2005, 14:50
Kassakön bryr jag mej inte om utan jag står kvar i alla lägen. pinnen lägger jag alltid efter mej och det händer att jag får tack för det.
Men ett ofog i affären är när folk sparkar korgen med fötterna framför sig det tycker jag är snuskigt, lika så när stora barn sitter i kundvagnen då brukar jag tänka var har dom där fötterna trampat i.
Kattgräs
25-07-2005, 14:54
Ny kassakö, tror jag är olika på olika ställen i landet och i olika affärer. Det är nog lättare att vara artig på ett litet ställe eller i kvartersbutiken eftersom ens bekanta och grannar handlar där, än på en stormarknad. Pinnen lägger jag alltid bakom mina varor för att personen bakom ska slippa sträcka sig efter den (själv når jag inte så långt) och så att de ser att jag är klar. Att nästan rycka kundvagnen ur händerna på folk är inte folkvett. Jag har oftast en polett och inte en tia som jag hämtar ut vagnen med, och den vill jag ha kvar!
Bettson
25-07-2005, 15:02
CITAT (andersen @ 25-07-2005, 15:50) Kassakön bryr jag mej inte om utan jag står kvar i alla lägen. pinnen lägger jag alltid efter mej och det händer att jag får tack för det.
Men ett ofog i affären är när folk sparkar korgen med fötterna framför sig det tycker jag är snuskigt, lika så när stora barn sitter i kundvagnen då brukar jag tänka var har dom där fötterna trampat i. Håller med. Inte känns det kul att lägga sina grönsaker och frukter i en sådan vagn.
Inga från Närke
25-07-2005, 15:13
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 15:24) Annat ofog när man handlar är också att lämna kundvagnar mitt på parkeringen. Det är lätt hänt att köra på en kundvagn eftersom de ofta inte syns i backspeglarana. Onödiga bucklor liksom...på bilen alltså. Håller med dig i detta fallet. Det som irriterar mig också är när de som duktig och ställer tillbaka vagnen för det mesta ställa den sist i den längsta raden trots att det är utanför taket fast det finns flera tomma rader längre in. När det är sådant väder som det har varit sista dagarna så får man alltid ta en blöt vagn. I kassakön lägger jag pinnen bakom mina varor, öppnas det flera kassor är det djungelns lag.
Jaha...och hur gör ni med streckkoderna då? Vänder ni dem rätt eller travar ni stora högar på bandet?? En kassörska här blev nästan tårögt tacksam när jag gjorde det...som jag alltid gör...jag hade "räddat hela dan" åt henne... Annars så lägger jag aldrig nån pinne efter mig...men väl före mig...efteråt tänker jag inte på eftersom jag har väldigt bråttom att få packat undan mina varor så att andras får plats eftersom jag oftast har en överfull vagn när jag handlar.. Och jag ser det som "tur"om en ny kassa öppnar...och så mycket som jag får köa pga av norrmän som ska dividera tobak och kylling så skulle jag aldrig komma på tanken att vara generös i det fallet... Just nu så undviker jag stan överhuvudtaget...jag har planerat att handla imorgon kl 9 eftersom det har regnat ett par dagar och i morgon skall det vara vackert väder då KANSKE det går att komma in utan att behöva köa i evigheter...VANSINNET ÄR I FULL GÅNG
Bettson
25-07-2005, 15:22
Fast den där jungellagen......
Jag var först till en ny kassa, böjer mig ner för att ta första varorna och lägga upp på bandet. Då kommer det en melon farande genom luften och rullar upp på bandet från en nyanländ karl bakom mig.
Han menade att eftersom han hade hunnit lägga sin första vara på bandet före mig så skulle han gå först fastän han stod bakom mig i kön.
Likaså en gång när jag plockat upp hälften av mina varor från vagnen så kommer det en ung tjej bakom mig, sätter sin korg på stödet vid bandet och börjar plocka upp sina varor. Innan jag var färdig. Jag håller emot hennes varor med ena handen fortsätter att plocka upp mina egna. Det blev lite tungt i längden så jag bad henne vänligt att plocka ner sina varor och vänta tills jag var klar. Det vägrade hon.
Då blev jag lite sur och plockade ner hennes varor i en korg. Fortsatte att plocka upp mina varor. Då, hör och häpna kastar hon på nytt upp sina varor på bandet trots att jag inte var klar.
Nu ber jag kassörskan stanna bandet för jag vill inte betala efterförjande kunds varor. Kassörskan ber henne ta undan sina varor och vänta på sin tur. Men icke då. Hon lämnar varorna kvar på bandet och gör ut från affären svärande och skrikandes.
NÄe den där jungellagen...... inte för mig.
Jag håller med dig om hur det BORDE vara när en ny kassa öppnas men i praktiken fungerar det inte. Jag tycker att det är att visa hänsyn att lägga kassapinnen efter mina egna varor. Det är en markering till nästa person att nu är det fritt fram för dig att lägga upp dina varor på bandet för nu är jag klar. Om personen framför mig inte lägger en pinne efter sina varor så tycker jag att det är oartigt och då struntar jag också att lägga en pinne så att kassörskan lätt av misstag kan knappa in mina varor på den framförvarandes kvitto. Då blir det fart på personen framför att lägga dit pinnen!
CITAT (Tesa @ 25-07-2005, 16:19) Jaha...och hur gör ni med streckkoderna då? Vänder ni dem rätt eller travar ni stora högar på bandet?? Innan jag träffade min man så la jag varorna huller om buller men han har "lärt" mig att lägga dem rätt.
Inga från Närke
25-07-2005, 15:44
CITAT (Rossi @ 25-07-2005, 16:38) CITAT (Tesa @ 25-07-2005, 16:19) Jaha...och hur gör ni med streckkoderna då? Vänder ni dem rätt eller travar ni stora högar på bandet?? Innan jag träffade min man så la jag varorna huller om buller men han har "lärt" mig att lägga dem rätt.  Jag har suttit i en kassa själv när jag var ung och vet hur det känns efter en dags arbete att lyfta varor. Tänk er att börja klockan 09,00 med t.ex. att lyfta 2 kg socker, 2 kg vetemjöl och några liter mjölk sedan fortsätter det fram till 20-21,00 kanske. Det blir många kilo som en kassörska lyfter under dagen. Visserligen arbetar de väl inte hela dagen utan delar upp det men ändå, så jag vänder för det mesta rätt varorna sedan går det ju lite fortare också för alla i kassan. Fast på min tid var det mjölk i glasflaska och det var ju tyngre.
kristerh
25-07-2005, 15:48
CITAT (Inga från Närke @ 25-07-2005, 16:44) Jag har suttit i en kassa själv när jag var ung och vet hur det känns efter en dags arbete att lyfta varor. Tänk er att börja klockan 09,00 med t.ex. att lyfta 2 kg socker, 2 kg vetemjöl och några liter mjölk sedan fortsätter det fram till 20-21,00 kanske. Det blir många kilo som en kassörska lyfter under dagen. Undrar varför de svenska affärerna inte har anammat det system som finns i bla usa, själva avläsningsmekanismen ligger på disken vid kassörskan, hon slipper mao lyfta alla varor. krister
violina
25-07-2005, 16:30
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 16:22) Då kommer det en melon farande genom luften och rullar upp på bandet från en nyanländ karl bakom mig.
Han menade att eftersom han hade hunnit lägga sin första vara på bandet före mig så skulle han gå först fastän han stod bakom mig i kön.
Likaså en gång när jag plockat upp hälften av mina varor från vagnen så kommer det en ung tjej bakom mig, sätter sin korg på stödet vid bandet och börjar plocka upp sina varor. Innan jag var färdig. Jag håller emot hennes varor med ena handen fortsätter att plocka upp mina egna. Det blev lite tungt i längden så jag bad henne vänligt att plocka ner sina varor och vänta tills jag var klar. Det vägrade hon.
Då blev jag lite sur och plockade ner hennes varor i en korg. Fortsatte att plocka upp mina varor. Då, hör och häpna kastar hon på nytt upp sina varor på bandet trots att jag inte var klar. Tokskallar finns väl överallt men i din affär verkar de vara värre än vanligt. Lägger pinnen efter mina varor. Ni har väl igenkännande sett reklamen om tjejen i kassakön att "Plötsligt händer det" som en trissvinst eller vad det nu var.  Men en sak jag retar mig på är när föräldrar öppnar en påse godis eller kakor till barnet för att det ska hålla sig lugnt och sen lämnar fram en tom påse i kassan.  Barnen får väl lära sig att varor ska betalas först. Visst var det ett elände att handla när de var små och man fick sura miner från andra när ungarna protesterade men rätt ska vara rätt tycker jag.
Monarda
25-07-2005, 18:10
Vad som retar upp mig är alla varor som hamnar på fel ställen när folk ångrar sig och inte orkar gå tillbaks till rätt hylla. T o m kylvaror hamnar på konstiga ställen i butiken. Jag undrar vad som händer med dessa när dom hittas, förhoppningsvis läggs dom inte tillbaka för försäljning!
Fialotta
25-07-2005, 18:28
CITAT (Monarda @ 25-07-2005, 19:10) Vad som retar upp mig är alla varor som hamnar på fel ställen när folk ångrar sig och inte orkar gå tillbaks till rätt hylla. T o m kylvaror hamnar på konstiga ställen i butiken. Jag undrar vad som händer med dessa när dom hittas, förhoppningsvis läggs dom inte tillbaka för försäljning!  Nej dom läggs inte tillbaks i frysen...dom skrivs av som svinn...och det kan bli mycke pengar i slutändan...för inte att tala om charkvaror som man hittade på konstiga ställen som man fick slänga...sånt va inte kul.
Bettson
25-07-2005, 19:43
CITAT (Rossi @ 25-07-2005, 16:35) Jag håller med dig om hur det BORDE vara när en ny kassa öppnas men i praktiken fungerar det inte. Jag tycker att det är att visa hänsyn att lägga kassapinnen efter mina egna varor. Det är en markering till nästa person att nu är det fritt fram för dig att lägga upp dina varor på bandet för nu är jag klar. Om personen framför mig inte lägger en pinne efter sina varor så tycker jag att det är oartigt och då struntar jag också att lägga en pinne så att kassörskan lätt av misstag kan knappa in mina varor på den framförvarandes kvitto. Då blir det fart på personen framför att lägga dit pinnen!  Ha..ha Rossi! Där ser man Du tycker detär oartigt att inte lägga pinnen efter. Jag har tyckt/tycker att det är oartigt att lägga pinnen efter i stället för före. Så det kan gå
Anki på Öland
25-07-2005, 20:02
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 20:43) Där ser man Du tycker detär oartigt att inte lägga pinnen efter. Jag har tyckt/tycker att det är oartigt att lägga pinnen efter i stället för före. Så det kan gå  Jag tycker som du Bettson - man lägger pinnen framför sina varor. Vi kan stå i samma kö Anki
Snöflinga
25-07-2005, 20:37
Tycker inte detta med pinnar hit och pinnar dit är något större problem  och apropå varu korgar så är ju allt inplastat
Pinne tycker jag ska ligga mellan kundernas varor, vem som sedan sätter dit den, jag eller kunden före, spelar inte så stor roll. Har inte kunden före mig lagt dit en pinne så gör jag det. Men helst ser jag att varje kund lägger en pinne bakom sina egna varor, så man slipper sträcka sig så långt för att hämta pinnen annars. Jag brukar alltid lägga en pinne bakom mina varor om det är fler personer i kön bakom mig.
Jag är en sån som ofta har minsta barnet sittande i kundvagnen. Hon vägrar att sitta på den avsedda platsen och är dessutom nästan för stor för den. Men det brukar gå att få henne att sitta lugnt och stilla om hon får sitta i ett hörn i själva varu-delen av vagnen. Var hennes fötter har varit bekymrar mig inte ett dugg, eftersom alla grönsaker jag köper sätter jag i en påse och gör inte andra kunder det så tycker jag det är deras eget problem att bekymra sig...
Jag har henne hellre under uppsikt i vagnen än att hon springer runt som en vilde i affären. En två-åring kan man inte alltid ha sådan pli på, att de kan gå och handla och lugnt göra precis som mamma säger...
En gång när jag storhandlad så höll jag på att plocka upp mina varor på bandet. Jag stod ungefär mitt på bandets längd. Då kommer det en kvinna och börjar plocka på varor på bandet fast jag ej är klar. Efter som bandet rör sig så åker hennes varor till slut fram till kassörska. Jag säger till kassörskan att ”dessa varor ej är mina” varpå hon stoppar bandet. Jag frågade kvinnan hur jag skulle göra nu, jag hade ca halva kundvagnen kvar att plocka upp. Givetvis ”förstod” hon ingenting. Det slutade med att jag fick plocka upp varorna direkt på den plats där kassörska kollade av dem, jag tog gooood tid på mig. Kärringen stod där bara o kikade o fattade väl ej var jag fick mina varor ifrån.
Nu handlar jag med Shop and Go. Scannar mina varor själv. Brukar dock först packa allt i ”rätt” kassar när jag lägger ner det i bilen, så jag har alla varor lösa. En dag gick jag fram emot utchekningen. Då tränger sig en anställd förbi mig o säger ”hörre du lilla gubbe, detta är en shop&Go kassa, här kan du ej betala” och sedan tränger hon sig före mig. Då jag påpekar att jag har en scanner o att hon har trängt sig. Hon låtas inte höra mig. Sådan är personalen på Coop.
Eva i Skåne
25-07-2005, 21:51
Jag vänder alltid streckkoden på rätt håll när jag packar upp på bandet. Har flera gånger fått uppskattande ord från kassörskorna för detta och det är ju lika lät när man ändå ska lägga upp varorna. Pinnen lägger jag efter min sista vara för att visa nästa kund att jag är klar och tycker det är nonchalans av den som står framför mig om denne inte gjort detsamma. Men nu när jag läst att vi har så olika uppfattning om detta ska jag tänka på att den som står framför tänker tvärtom När det öppnas en ny kassa så skulle jag önska att det gick att styra så inte de sista i kön plötsligt kommer först i nästa kassa, Jag står oftast kvar på min plats, men ibland har jag ju också turen att komma precis när det öppnas en ny kassa och det är jag som kommer först  . Det har väl hänt er också? Jag har aldrig sett någon som går åt sidan och vinkar fram de som redan köar i kassan bredvid
Jag gör som du Eva, lägger streckkoden från kassörskan och pinnen när jag är klar. Sen finns det juh en del jävla surkärringar som vägrar i sten att lägga streckkoden "rätt", fattar dom inte att det tar en massa onödig tid inte bara för den sura kunden själv, utan för oss andra också?
SOLVEIG
25-07-2005, 22:08
Kassakön.
Alla tycker ju inte att prioritering nr1 är att stå vid matarbandet!
De kanske tycker att det är ett nödvändigt ont, i st. f. dagens lilla mys-stund.
Visa därför lite hänsyn och komprimera varorna efter varandra,lägg därefter pinnen direkt efter dina varor. Då är det fritt fram för nästa kund som ev. har andra prioriteringar. VARFÖR vet vi ju inte, så hjälp gärna till med att förkorta den tiden!
Oavsett vad du tycker själv.
Margaretha
25-07-2005, 22:51
Läste någonstans att näst disktrasan så är handtagen på kundvagnarna de största bakteriehärdarna i vardagen. Så man bör alltid tvätta händerna när man kommer hem! Det har aldrig korsat min hjärna att någon skulle ta illa upp för att man lägger pinnen efter sina varor. Det är ju enbart en praktisk grej i mina ögon, en hjälp för kassörskan. Och en markering för den som kommer efter att man är klar. Många säger faktiskt tack, även jag ibland. Självklart är det också att lägga koden rätt för att det ska gå snabbt, men också för att skona kassörskans axlar. Har fått tack från personalen många gånger.
Bettson
25-07-2005, 22:51
CITAT (Ralf @ 25-07-2005, 22:18) En gång när jag storhandlad så höll jag på att plocka upp mina varor på bandet. Jag stod ungefär mitt på bandets längd. Då kommer det en kvinna och börjar plocka på varor på bandet fast jag ej är klar. Efter som bandet rör sig så åker hennes varor till slut fram till kassörska. Jag säger till kassörskan att ”dessa varor ej är mina” varpå hon stoppar bandet. Jag frågade kvinnan hur jag skulle göra nu, jag hade ca halva kundvagnen kvar att plocka upp. Givetvis ”förstod” hon ingenting. Det slutade med att jag fick plocka upp varorna direkt på den plats där kassörska kollade av dem, jag tog gooood tid på mig. Kärringen stod där bara o kikade o fattade väl ej var jag fick mina varor ifrån. Jaså, det finns flera än jag med den erfarenheten.
Bettson
25-07-2005, 22:53
Ursäkta! Men om nåt sånt skulle hända mig, då jävlar anamma skulle kärringen få höra vad hon var värd. Jag har en ängels tålamod i det mesta, men ibland så bara briserar det, allra helst i affärer. Jag tror att kvinnor är födda med ett annat psyke än oss, jag grejar inte det där med mycket folk och köande, eller satkärringar i största allmänhet.
SannaLasso
25-07-2005, 23:12
Jag har uppnått kärringålder och tycker att jag har rätt att ha vissa kärringbeteenden. Numera har jag lärt mig att tränga mig före i många sammanhang. Jag hade svårt för det till en början men droppen kom när jag började åka pendeltåg och upptäckte att folk trängde sig upp i vagnarna innan de som skulle av hunnit av. Vilken j-a röra! Jag blev nästintill panikslagen om jag inte kom av direkt utan blev knuffad tillbaka in i vagnen igen. Men så lärde jag mig att trycka mig framåt med full kraft utan att ta några som helst hänsyn till dem jag knuffade eller trampade på tårna. Full fart ut och gärna en eftersläng med väskan eller shoppingvagnen på såna som stod extra mycket i vägen och såg lite tåliga ut. Sen jag väl lärt mig detta har jag också kunnat med att tränga mig fram i andra sammanhang. Att rusa fram till den nyöppnade kassan, om jag står bra till, är nu en naturlig handling som sitter i ryggmärgen.
Bettson
25-07-2005, 23:19
CITAT (SannaLasso @ 26-07-2005, 00:12) Jag har uppnått kärringålder och tycker att jag har rätt att ha vissa kärringbeteenden.  Jag är i kärringåldern jag också. Jag skulle inte kalla detta kärringbeteende. Snarare är det så att kärringar i kärringåldern sällan beter sig så. Det får nog hänföras till en annan grupp. Och trängas i tunnelbanan har jag inte gjort annat än i London. Där är alla hjälpsamma och håller sig på sin kant. Det sitter kanske i ryggmärgen. Den engelska ryggmärgen alltså.
SannaLasso
25-07-2005, 23:44
Jag har också märkt att Londonborna är hjälpsamma. De i London som utmärkt sig för att de INTE är särskilt hjälpsamma är servicepersonalen. Särskilt de som jobbar i undergrunden. När det gäller kärringar och tanter och äldre/medelålders damer så är det, enligt min mening, lite skillnad på beteenden beroende på vilken sort de tillhör. Jag anspelade på Reservs inlägg där han skrev om både en kärring och satkärringar... och då tycker jag nog att jag visar just kärringbeteende ibland. Och det trivs jag faktiskt med!
Diabolique
26-07-2005, 01:16
Jag lägger alltid pinnen efter mina varor, det är en signal på att "nu är jag klar" (som någon innan skrev). En vänlig handling så att nästa person slipper sträcka sig eller tränga sig runt mig för att få tag i en pinne.
Jag upplever det som oartigt att inte lägga pinnen efter sina varor, för det är ofta som man måste just tränga sig förbi kunden framför innan man kan lägga dit sin pinne och börja packa upp sina varor. Ännu oartigare är det ju att packa upp sina varor innan kunden framför har lagt dit sin pinne, om det inte är helt klart att han/hon är helt klar. Men om någon glömmer att lägga pinnen efter sig, så brukar jag ha överseende och försiktigt krångla mig runt kunden så att jag kan få min kära pinne. Om det är för bökigt att ta sig förbi vagnar, kunder, barn och barnvagnar så ber jag snällt att få en pinne. Alla kan ju glömma det någon gång, och det är tydligen inte lika självklart för alla att underlätta för varandra.
Dessutom gillar jag inte att folk ska försöka tränga sig runt mig för att få tag i en pinne, så det är lika mycket för min egen skull jag lägger pinnen bakom mina varor.
Visst kan det vara trevligt med lite fysisk närhet, men jag vill välja med vem och på vilken plats. Kassan är inte mitt favoritställe för fysiskt umgänge med främlingar.
tomas99
26-07-2005, 06:24
CITAT (Jejja @ 25-07-2005, 21:41) Jag är en sån som ofta har minsta barnet sittande i kundvagnen. Hon vägrar att sitta på den avsedda platsen och är dessutom nästan för stor för den. Men det brukar gå att få henne att sitta lugnt och stilla om hon får sitta i ett hörn i själva varu-delen av vagnen. Var hennes fötter har varit bekymrar mig inte ett dugg, eftersom alla grönsaker jag köper sätter jag i en påse och gör inte andra kunder det så tycker jag det är deras eget problem att bekymra sig...
Jag har henne hellre under uppsikt i vagnen än att hon springer runt som en vilde i affären. En två-åring kan man inte alltid ha sådan pli på, att de kan gå och handla och lugnt göra precis som mamma säger... Ush inte trevligt, det är ju som att ställa in andra människors skor i kylskåpet,för inte paketerar jag om smör mjölk pålägg mm. Vad händer om kundvagnen tippar och barnet skadar sig vem betalar?har svårt att tro att försäkringar gäller vid ett sådant fall.
Tropeden
26-07-2005, 07:09
CITAT (tomas99 @ 26-07-2005, 07:24) Ush inte trevligt, det är ju som att ställa in andra människors skor i kylskåpet,för inte paketerar jag om smör mjölk pålägg mm. Då tycker jag att du kan ta med dig en alldeles egen decifinerad kundvagn till affären nästa gång. Det är ju inte bara barnskor som hamnat i kundvagnen. Tänk på alla blommor mm.mm som folk ställer in i sina kundvagnar. Där ligger det oftast inget emballage under krukan. Det finns hur mycket baciller som helst i blomjord. tex sånt som orsakar mask i magen. För att inte tala om allt annat snusk som läggs i kundvagnar. Tänk på det du. Sen är det faktiskt ganska poppis bland ungdomar att vänslas och hånglas i kundvagnsbåsar. Sådana som varken kan vara hos den ena eller den andra och inte har någon bil. Har dock aldrig gjort det själv, men vet att det är på det viset. Så, ta med din egna kundvagn nästa gång, du. Nån måtta får det väl vara på folks bacillskräck!!
Bettson
26-07-2005, 09:30
Om ungen har lite torkad hundskit på skorna då?
CITAT (Bettson @ 26-07-2005, 10:30) Om ungen har lite torkad hundskit på skorna då? Den kanske inte ens hunnit torka  tänk om barnet just trampat i skiten utanför affären  Yeack, va´äckligt!  Näe, barnen ska nog sättas på avsedd plats, och om barnet är för stort för den platsen så är barnet så stort att det förstår att hålla sig till mamma/pappa, annars så finns det barnvakter att anlita.
Pinne bakom eller framför.... Har aldrig tänkt på det måste jag säga. Finns det ingen pinne bakom föregående kunds varor så lägger jag dit en, däremot lägger jag nog aldrig en pinne bakom. Streckkoderna vänder jag däremot alltid åt rätt håll.
birgitek
26-07-2005, 11:08
Det är inte så mycket som stör mej när jag handlar förutom när någon kör på mina hälar med sin kundvagn, det gör så vansinnigt ont att jag få uppbåda all kraft att inte skrika "kärringj---l" eller andra otrevliga saker. För det är oftast äldre damer som använder kundvagnen som en murbräcka för för att tränga sej fram. Det där att var man lägger pinnen skulle ha med artighet att göra har aldrig fallit mej in, tycker bara det är praktiskt att skilja mina varor från andras. Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|