Tänk att en liten pinne kan ha så stor betydelse!
Jag är själv kassörska sedan många år tillbaka och har både sett och hört ett och annat
Det finns alla varianter dvs: Några lägger pinnen efter, andra före, några både och, och ett fåtal ingen pinne alls!
De som inte lägger någon pinne alls, tycks tro att kassörskan har koll på när föregående kund har lagt upp alla sina varor och när nästa kund börjar lägga upp sina, och de markerar bara med att ha ett symboliskt mellanrum mellan varorna. Detta mellanrum försvinner och varorna åker ihop när bandet går.
Det logiska tycker nog jag det är att lägga pinnen efter sig, en klar och vänlig signal om att nu är jag färdig med mitt och det är din tur nu. Om kunden före "glömmer" att lägga pinnen efter sig så lägger man väl en pinne där, om inte annat för sin egen skull för att slippa strulet med blandade varor, och det kan man väl göra utan att "mästra" den som glömt!
Jag har full förståelse för att det kan bli irriterat i köerna efter arbetstidens slut när många är trötta och kanske har hämtat på dagis eller försöker handla innan man hämtar på dagis, eller skall iväg på någonting på kvällen, men det hjälper ju inte att bli sur eller "mästra" någon, det blir det inte bättre av.
Sen var det de här med sura kassörskor. Fy, vad dom måste ha tråkigt på jobbet

Det finns inget som är så smittosamt som ett leende, och det delar jag ut alldeles gratis till alla mina kunder och jag får hundrafallt igen! Ett vänligt ord och ett leende gör underverk, och kunderna kommer gärna tillbaka och man lär känna de flesta väldigt väl. Nu jobbar jag förstås i en större by, men jag kan tänka att det skulle vara detsamma i en kvartersbutik i stan. På en stormarknad blir det inte så personligt, men ett leende och vänlighet är smittsamt även där