Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Aroma - Amorosa, bilder
          Cilla
          Inlägg 16-11-2002, 10:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Aromablom

Cilla

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 18-11-2002, 23:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ingen dum fråga alls, Anki. Just var man köper ris är en central fråga för varje ympare, varje år!

Jag köper och får av pomologvänner - de flesta kan nås via www.svepom.com och skriver man dit och frågar finns det ofta någon som är villig att dela med sig. Och så knipsar jag ett och annat årsskott av träd med sorter som jag tycker om. Sedan brukar Sollentunamässan ha en ekologisk fruktodlare (Erlandsson) som bevarar sitt ris mycket väl, och han har spännande sorter som jag köper. På denna mässa finns också Pomologiska föreningen representerad, och har ris med sig - olika utvalda sorter varje år.

Detta ris ympar jag in på mina och andras äldre träd. Det är nämligen så att alla träd som inte är virusrensade (i praktiken alla som inte har ett E-plantemärke på sig när man köper det) har virus. Ofta flera sorter. Dessa virus har olika effekter. Många syns inte, men försenar eller sätter ned fruktsättningen. Jag och många med mig tror att de också sätter ned motståndskraften hos träden så att de lättare får den vanliga fruktträdkräftan och blir skorvkänsliga. Att virus sätter ned frosthärdigheten och livslängden hos träden vet man.

Så alla träd, även de gamla som stått i backen i 100 år, har virus. Dessa överför man till det nya trädet när man ympar. Med detta resonerar jag så att mina träd som inte är E-plantemärkta får tåla en dos virus ytterligare från ymparna (träden har ju redan virus).

Men med de nyplanterade E-märkta träden är det annorlunda. Dit kommer inte en enda ymp som inte också är E-plantemärkt och virusrensad.

E-plantmärkt ympris kan också köpas. Kontakta den egna handeln och be dem köpa in eller kontakta E-plantgruppens odlare direkt, www.eplanta.com.

Cilla

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-07-2025, 20:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon