Jag är inne på 3e året av min frösådda sparris och nu börjar det hända saker! Jag bor i Södertälje och sådde själv på friland i april/maj nån gång. Mary Washington. Ca 3/4 kom upp och har klarat sig fint utan nämnvärd skötsel eller gödning (främst för att jag har en 2000kvm stor vildvuxen tomt som jag försöker få ordning på, ett renoveringsobjekt till hus, ett heltidsjobb och två barn på 1 o 3år och inte har hunnit med)Plantorna växer i sandjord och jag grundgödslade med kogödsel för 3 år sedan. De står ännu rätt tätt ca 15 cm mellanrum och kirskålen börjar växa på sig så i år skall de flyttas dit jag skall ha dem. Jag har inte fattat poängen med list utan satsar på en dubbelgrävd bädd ca 120 bred. Hur som helst gläder det mig att mina plantor som tappert trotsar kirskålen i år inte alls är taniga utan tjocka som tummar ungefär där de tittar upp över jordytan och jag börjar få goda förhoppningar om att det faktiskt skall bli något av detta. Lycka till alla ni som startar upp nu, jag tror faktiskt att det är rätt lättodlat. Sanna
|