CITAT (Ann @ 16-11-2002, 13:28)
Min fråga är. Vilket äpple lämpar sig bäst för krukodling ?
Det får heller inte vara för solkrävande, här inne bakom alla buskar och träd, är det sol högst 5,6-timmar . Vi har inte heller tid att vänta i 5 år innan vi får smaka. Några vinteräpplen är det ingen ide att ha, då vi inte kan förvara dom. Roligast att äta direkt från trädet.
M vh. Ann
Ann,
Jag hittar inte mina anteckningar på sortnamn för äppelträd som odlas i kruka tyvärr! Men välsorterade handlare och trädgårdsmässor brukar alltid ha dem.
Livslängden på dem är dock säkert ganska kort. Du kan beskära dem så att du sparar grenar som har en vid vinkel från stammen (så nära 90 grader som möjligt) så får du frukt snabbare. Men säkert kan de här krukodlade specialsorterna sätta blom också på mer upprättstående grenar.
5-6 timmars sol om dagen är hyfsat, men ju mer du kan öka solmängden desto mer fruktsättning och sötare och godare frukt får du. Kanske sätta krukan på taket?
Jag har inte testat de här grundstammarna och sorterna som sägs vara speciellt bra för krukodling, men jag undrar om inte livslängden är så kort (kanske 5 år eller så) så att du lika gärna skulle kunna köpa ett spaljéträd och sätta i en så stor kruka som möjligt. Spaljéträd är satta på en grunstam (rot) som är liten, och i sortvalet av äpple (grenarna med frukt) har du alla möjliga att välja på.
På spaljé där man väljer att spara endast de horisontellt riktade grenarna kommer blomanlagen snabbast.
Ett spaljéträd behöver inte klättra på en vägg. Den kan bindas upp på en fristående ställning också.
Spaljéträd i stor kruka på taket alltså?
Cilla