Beror på vad det är för myror och var de bor.
Vissa myrbon kan man flytta med ganska bra resultat. Andra måste man störa regelbundet eller bygga bort förutsättningarna för (stenplattor lagda i sättsand får läggas i cement, träaltaner nära mark får bytas eler höjas, krukväxter måste planteras om efter jordrensning etc).
Kanel kan man avskräcka och mjöl kan man störa trädgårdsmyrans underjordiska bon med, om man dessutom mekaniskt petar i boet. Genomvattning av rabatter kan också ge respit medan man tar reda på vad det är för myra och hur den lever...
Jag mer eller mindre bor med myror, främst Lasius niger. På sommaren delar jag rabatter med dem (mest de sandiga eftersom de inte gillar min kompost- och gödselmull) och på vårvintern också huset, främst köket. De är inte precis inbjudna, men de hjälper till att hålla strikt köksdisciplin. En droppe juice på diskbänken blir ett skrovmål för flera hundra myror!
Saxat om myror: Myror har funnits i 70 miljoner år och det finns 60 arter i Sverige. Vanliga här är röd skogsmyra (stackmyra; Formica rufa), som förtär insekter som är skadeinsekter för oss människor. Dess samhällen kan bestå av inemot 200 000 individer. Blodröd myra (F sanguinea) rövar andra myrors puppor, som efter att ha kläckts lever som slavar. Hästmyra (Camponotus herculaneus), som är stor och svart, lever i trä. Vanliga är också Svartmyra (trädgårdsmyra; Lasius niger), som har sitt bo i jorden, och gul tuvmyra (L flavus). Ettermyror (släktet Myrmica) är de enda svenska myror som har gadd!
--------------------
|