CITAT (Hannele @ 30-07-2005, 14:34)
CITAT (Sulawesii @ 30-07-2005, 13:31)
Tja, annars kanske de blir mördade av en ej hjälpt kåkfarare och ej behöver hjälp från vården längre?
Och jag talar ej om mat, datorer, tv och så vidare, jag talar om terapi!
Vet du, vad största kostnaden i en kommun ofta är?
Det är inte åldringsvård, skolmat eller barnomsorg.
Den största omkostnaden en kommun har, är ofta lagstdgad omsorg om placering av umgdomar i olika vårdhem (eller världsomseglingar av värstingar och annat, som man testat som alternativ). Och det pumpas in massa pengar för "vård" av psykiskt störda kriminella, som släpps ut på permis av inkompetenta mesiga psykologer och terapeuter.
Man vårdar inte psykiskt störda kriminella på ett par månader. Insatserna bör sättas in tidigare; redan på barnavårdscentren för barn som har missbrukande och misshandlande föräldrar. Annars växer dessa barn till störda personer utan empati, som inte ens är kapabla till ångra misshandel eller mord, som roar sej med att gå bärsärkagång med slagträ på kvällarna och banga ner okända - innan de ens blivit myndiga.
Jag skulle verkligen vilja veta vad du grundar det utalandet på. Jag kan inte tala för alla Sveriges kommuner, bara för Solna. Enligt Solna stads årsredovisning för 2004 kostade nämndernas verksamheter 3 miljarder. Intäkterna uppgick till 1,3 miljarder, vilket blir en nettokostnad på 1,7 miljarder. Fördelad på 59 098 solnabor blir kostnaden per verksamhet enligt följande:
Äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade 10 243 kr/invånare
Grundskola 5 755 kr/invånare
Social omsorg 3 132 kr/invånare
Förskola 3 321 kr/invånare
Gymnasieskola 2 019 kr/invånare
Kultur och fritid 1 827 kr/invånare
Kommunledning, markärenden, övrigt 1 622 kr/invånare
Gator, vägar, trafik 499 kr/invånare
Miljö- och hälsoskydd 156 kr/invånare
Vuxenutbildning inkl SFI 360 kr/invånare
Man kan inte generalisera och säga att alla från en viss grupp människor blir alltid på ett visst sätt. Det vore som att påstå att alla zigenare är tjuvaktiga eller att alla finnar viftar med kniv. Det är diskriminerande och kränkande uttalanden som grundar sig på felaktig information. Tyvärr är det allt för vanligt att sådana här missuppfattningar får sprida sig utan att någon bryr sig.
För att återgå till ämnet dock. Flickans lidande lär inte bli mindre av pengar. Det kommer inte bli mindre av terapi. Det hon behöver är empati, kärlek, stöd och förståelse i första hand. Rättens beslut förändrar inte det.