Full version: Var är empatin?
Sidor: 1, 2
Sulawesii
Jag blir så heligt förbannad!!!
På detta....

Varför måste det jämt vara så här?
kristerh
ja man undrar om de som sitter i domstolarna inte har minsta empati o känslor wink.gif
krister
Gossen Ruda
Tjaa, det var väl egentligen förövaren som saknade empatin. Sen kvittar väl skadeståndets storlek, saken kan inte göras ogjord ändå. Eller är man bara ute efter pengar? För övrigt har knappast förövaren någon halvmiljon undanstoppad i nån madrass, vem betalar egentligen? unsure.gif
Reserv
Var är empatin?

Tja, inte i rättsalen i alla fall, undra om dom tyckt likadant om det varit deras dotter som mördats och barnbarnet våldtagits. Ersätt dom gamla stofilerna med människor från ett modernt samhälle istället för att ha rättsalarna överfulla med halvsenila gamla gubbar. mad.gif
kristerh
Om inte brottslingen kan betala så betalar väl brottsskadefonden, heter den så? wink.gif
krister
andersen
brottsskadefonden dvs du och jag betalar.
Castea
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2005, 13:14)
För övrigt har knappast förövaren någon halvmiljon undanstoppad i nån madrass, vem betalar egentligen? unsure.gif

Vid ådragande av personskada vid rån, överfall, misshandel, våldtäkt:

Om gärningsmannen är okänd eller saknar betalningsförmåga ska den skadelidande vända sig till det försäkringsbolag där han/hon har sin hemförsäkring. Skadeståndet kan då betalas ut såsom kränkningsersättning, men försäkringsbolaget vare sig kan eller behöver betala ut lika mycket skadestånd som rätten beslutat om. Maxbeloppet för en våldtäkt är 80 000-100 000 kr, mer kan ett försäkringsbolag inte betala ut p g a sina egna bestämmelser.

Men om personskadan tillfogats av någon som ingår i hushållet för hemförsäkringen kommer aldrig försäkringsbolaget i fråga. Den skadelidande får då yrka ersättning via Brottsoffermyndigheten.

Mvh, Castea (som jobbat inom området)
Virgo
CITAT (Reserv @ 29-07-2005, 13:56)
Var är empatin?

Tja, inte i rättsalen i alla fall, undra om dom tyckt likadant om det varit deras dotter som mördats och barnbarnet våldtagits. Ersätt dom gamla stofilerna med människor från ett modernt samhälle istället för att ha rättsalarna överfulla med halvsenila gamla gubbar. mad.gif

och kärringar som passerat bäst före datum för länge sedan!
kristerh
CITAT (Virgo @ 29-07-2005, 14:43)

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
krister
Hannele
Var är empatin?

Tja, inte i rättsalen i alla fall, undra om dom tyckt likadant om det varit deras dotter

I rättsalen stiftar man inga lagar.
De är politikerna som man får påverka i så fall, om lagarna är fel.
(I USA handlar det om jurys empati, hur man lyckas väcka den.
En farlig väg, tycker jag.)

Nu fick ju förövaren livstidsdom, bara storleken på skadeståndet sänktes.
i Sverige dömer man inte stora skadestånd (som i USA).
Reserv
CITAT (Virgo @ 29-07-2005, 14:43)
Var är empatin?

Det stod inte vilket datum "damen" gick ut, wink.gif hmm, lite könsdiskriminerande där va´? Herrarnas ålder står, men inte damens rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Reserv @ 29-07-2005, 15:17)
Det stod inte vilket datum "damen" gick ut, wink.gif hmm, lite könsdiskriminerande där va´? Herrarnas ålder står, men inte damens rolleyes.gif

man får nog bestämma själv, det finns kärringar som är 25... wink.gif
krister
Hannele
Ersätt dom gamla stofilerna med människor från ett modernt samhälle istället för att ha rättsalarna överfulla med halvsenila gamla gubbar. mad.gif

Ja, det är fel med så gamla i rättsalen.
Men du kan själv bli nämndeman;
alla ostraffade svenska medborgare kan bli nämndemän,
så se till att bli det då!
Sulawesii
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2005, 13:14)
Tjaa, det var väl egentligen förövaren som saknade empatin. Sen kvittar väl skadeståndets storlek, saken kan inte göras ogjord ändå. Eller är man bara ute efter pengar?

Jag tror att denna tjej har fått men för livet pga det som hänt henne. Och det kommer säkert att kosta henne mer än en halv miljon kr i terapi och utebliven lön pga psyksik ohälsa. Säkerligen räcker det inte med det hon skulle få från början heller.......

Hannele:
De sänkte skadeståndet i rätten, inte i riksdan!
Reserv
CITAT (Hannele @ 29-07-2005, 16:07)
Ersätt dom gamla stofilerna med människor från ett modernt samhälle istället för att ha rättsalarna överfulla med halvsenila gamla gubbar. mad.gif

Ja, det är fel med så gamla i rättsalen.
Men du kan själv bli nämndeman;
alla ostraffade svenska medborgare kan bli nämndemän,
så se till att bli det då!

rolleyes.gif Jag anser att jag är snubblande nära åldern "stofil", så det vart nog inget med det, fast jag är nog mera vaken än dom gubbarna och gumman som sänkte skadeståndet för jäntstackarn. Visst, pengarna kan inte få nåt utav det ogjort, men dom kan faktiskt funka som lite plåster på såren. Stackars lilla tjej, hoppas att hon har många som stöttar och hjälper henne många år framöver, vilken upplevelse att behöva bevittna hur mamman misshandlas till döds, för att sen behöva utstå flera våldtäkter själv. sad.gif Det finns inte straff som är lämpliga nog för såna.
zaaritha
Detta är så vidrigt!!
Tänk er--att se er mor dränkas i ett badkar o se´n bli våldtagen!!
Det ÄR helsjukt!!
krellus
Jag har i princip helt tappat förtroendet för madame justitia....

För att fälla någon för tex mord så måste utövaren i princip fastna på ett fotografi och det måste vara typ minst 20-30 vittnen som inte "glömmer" bort vad de sett!!!!

Så himla tragiskt!

Till de som i rättegången mot killarna som sparkat skallen av en ung man "glömde" vad de sett säger jag bara en sak: "Skäms på er fegisar och uslingar!!!"

Fattar inte folk att om de låter förbrytare komma undan så kan de mörda/våldta någon annan imorgon istället för att sitta i "buren"!

Bedrövligt!
*Felix matte*
Vartefter vi får läsa och höra om domare, blivande domare m.fl som köper sex och ändå får fortsätta i sitt jobb så sjunker förtroendet för rättsväsendet.

Vem vet hur många pedofiler, våldtäktsmän m.fl som sitter i våra domstolar.

Nämdeman kan inte vem som helst bli... det ska till att vara medlem i ett politiskt parti och partiet utser kandidater... om jag inte är alldeles fel informerad.

Apropå det aktuella fallet... jag har inga ord för hur sjukt jag tycker domstolen agerade. Stackars barn wub.gif inga pengar i världen kan få henne att glömma men kanske kan de hjälpa henne att få vård så att hon orkar fortsätta leva.
Vicke
Undrar vad livstids fängelse betyder för den s***ns karln.. han kommer väl ut om 15 år eller något sådant mad.gif Varför kan man inte införa livstids fängelse på riktigt? Gör något i stil med det här, och du får sitta i fängelse tills du dör...
Sulawesii
Faktiskt vill man ju inte att en sådan människa ska få komma ut igen...... För han lär ju knappast ha blivit en bättre människa efter att ha suttit många år i fängelse??
Jag förstår inte varför det inte satsas mer på vård inom fängelsets murar, det vinner ju både de och vi på!
Hannele
CITAT (Sulawesii @ 30-07-2005, 11:39)
Jag förstår inte varför det inte satsas mer på vård inom fängelsets murar, det vinner ju både de och vi på!

Och alla sjuka som står i kö och inte få vård?
Alla gamla som får mycket sämre mat än de i fängelse? wacko.gif sad.gif
Sulawesii
Tja, annars kanske de blir mördade av en ej hjälpt kåkfarare och ej behöver hjälp från vården längre?
Och jag talar ej om mat, datorer, tv och så vidare, jag talar om terapi!
Hannele
CITAT (Sulawesii @ 30-07-2005, 13:31)
Tja, annars kanske de blir mördade av en ej hjälpt kåkfarare och ej behöver hjälp från vården längre?

Vet du, vad största kostnaden i en kommun ofta är?
Det är inte åldringsvård, skolmat eller barnomsorg.
Den största omkostnaden en kommun har, är ofta lagstdgad omsorg om placering av umgdomar i olika vårdhem (eller världsomseglingar av värstingar och annat, som man testat som alternativ). Och det pumpas in massa pengar för "vård" av psykiskt störda kriminella, som släpps ut på permis av inkompetenta mesiga psykologer och terapeuter.

Man vårdar inte psykiskt störda kriminella på ett par månader. Insatserna bör sättas in tidigare; redan på barnavårdscentren för barn som har missbrukande och misshandlande föräldrar. Annars växer dessa barn till störda personer utan empati, som inte ens är kapabla till ångra misshandel eller mord, som roar sej med att gå bärsärkagång med slagträ på kvällarna och banga ner okända - innan de ens blivit myndiga.
Sulawesii
Jag håller helt med om att insatser borde sättas in på ett långt tidigare plan, men nu var det inte riktigt det vi pratade om här, utan om kriminella som suttit fängslade lång tid och kommer ut i värre skick än vad de var när de kom in. De har gott om tid på sig att få terapi.

Att dessutom klumpa ihop alla barn till missbrukande och misshandlande föräldrar och anta att de alla växter upp till störda personer utan empati..... jag har inga ord för det..... sorgligt att du gör det...
Hannele
CITAT (Felix matte @ 29-07-2005, 22:56)
Nämdeman kan inte vem som helst bli... det ska till att vara medlem i ett politiskt parti och partiet utser kandidater... om jag inte är alldeles fel informerad.
Vem som helst kan bli medlem i vilket parti som helst.

Uppdraget som nämndeman är ett förtroendeuppdrag som inte är av politisk natur. Man har länge ansett att detta ger en jämn fördelning av ålder, kön och bakgrund i hela samhället. Kanske kommer man ändra förfarandet i framtiden, men man har inte hittat något bättre jämlikt sätt att rekrytera nämndemän.

Samma gäller medborgarvittnen, som alltid sitter vid häkten. Det är också en samhällsinsats man gör, och man lär sej mycket. Man rekryteras genom partier, men det är inget politiskt uppdrag.
LadyG
CITAT (Hannele @ 30-07-2005, 14:34)

Den största omkostnaden en kommun har, är ofta lagstdgad omsorg om placering av umgdomar i olika vårdhem (eller världsomseglingar av värstingar och annat, som man testat som alternativ). Och det pumpas in massa pengar för "vård" av psykiskt störda kriminella, som släpps ut på permis av inkompetenta mesiga psykologer och terapeuter.

Man vårdar inte psykiskt störda kriminella på ett par månader. Insatserna bör sättas in tidigare; redan på barnavårdscentren för barn som har missbrukande och misshandlande föräldrar. Annars växer dessa barn till störda personer utan empati, som inte ens är kapabla till ångra misshandel eller mord, som roar sej med att gå bärsärkagång med slagträ på kvällarna och banga ner okända - innan de ens blivit myndiga.

Jag skulle verkligen vilja veta vad du grundar det utalandet på. Jag kan inte tala för alla Sveriges kommuner, bara för Solna. Enligt Solna stads årsredovisning för 2004 kostade nämndernas verksamheter 3 miljarder. Intäkterna uppgick till 1,3 miljarder, vilket blir en nettokostnad på 1,7 miljarder. Fördelad på 59 098 solnabor blir kostnaden per verksamhet enligt följande:
Äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade 10 243 kr/invånare
Grundskola 5 755 kr/invånare
Social omsorg 3 132 kr/invånare
Förskola 3 321 kr/invånare
Gymnasieskola 2 019 kr/invånare
Kultur och fritid 1 827 kr/invånare
Kommunledning, markärenden, övrigt 1 622 kr/invånare
Gator, vägar, trafik 499 kr/invånare
Miljö- och hälsoskydd 156 kr/invånare
Vuxenutbildning inkl SFI 360 kr/invånare

Man kan inte generalisera och säga att alla från en viss grupp människor blir alltid på ett visst sätt. Det vore som att påstå att alla zigenare är tjuvaktiga eller att alla finnar viftar med kniv. Det är diskriminerande och kränkande uttalanden som grundar sig på felaktig information. Tyvärr är det allt för vanligt att sådana här missuppfattningar får sprida sig utan att någon bryr sig.

För att återgå till ämnet dock. Flickans lidande lär inte bli mindre av pengar. Det kommer inte bli mindre av terapi. Det hon behöver är empati, kärlek, stöd och förståelse i första hand. Rättens beslut förändrar inte det.
Hannele
CITAT (LadyG @ 30-07-2005, 15:18)
Jag skulle verkligen vilja veta vad du grundar det utalandet på. Jag kan inte tala för alla Sveriges kommuner, bara för Solna. Enligt Solna stads årsredovisning för 2004 kostade nämndernas verksamheter 3 miljarder.

Det är nog lite lugnare i lugna kommuner. När staten överlämnare skolan till kommunerna, så självklart blir skola den största kostnaden.

Socialnämnden som ansvara för tvångsomhändertagande av barn och ungdomar, drar på stora kostnader i en del kommuner, "värstingar" som inte är straffmyndiga och inte kan vistas hemma. Värstingarna kostar mer än åldringarna (i vissa fall kan kostnaderna för tvångsomhändertaget vara tusentals kr/dygn).

Och i dessa dyra hem finns ingen terapi, bara förvaring.
Lite sent att sätta in terapi, när de sitter i fängelse.
rabalder
CITAT (kristerh @ 29-07-2005, 15:32)
CITAT (Reserv @ 29-07-2005, 15:17)

man får nog bestämma själv, det finns kärringar som är 25... wink.gif
krister

Bäst före datum på kärringar vet jag inte om det finns...
Kvinnor har mera ork, än vad karlarna har. Gubbarna kanske vill mera...
Sedan kanske det inte blir som de tror... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (Hannele @ 30-07-2005, 16:56)
Jag skulle verkligen vilja veta vad du grundar det utalandet på. Jag kan inte tala för alla Sveriges kommuner, bara för Solna. Enligt Solna stads årsredovisning för 2004 kostade nämndernas verksamheter 3 miljarder.

Det är nog lite lugnare i lugna kommuner. När staten överlämnare skolan till kommunerna, så självklart blir skola den största kostnaden.

Socialnämnden som ansvara för tvångsomhändertagande av barn och ungdomar, drar på stora kostnader i en del kommuner, "värstingar" som inte är straffmyndiga och inte kan vistas hemma. Värstingarna kostar mer än åldringarna (i vissa fall kan kostnaderna för tvångsomhändertaget vara tusentals kr/dygn).

Och i dessa dyra hem finns ingen terapi, bara förvaring.
Lite sent att sätta in terapi, när de sitter i fängelse.

Fortfarande ingen källhänvisning, eller ens någon referens till vilka kommuner du talar om skulle vara. På dig låter det som att socialtjänsten omhändertar barn i parti och minut, den faktiska siffran är knappt 2 000 omhändertagna barn förra året (http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=658593 ) och det är för visso 2 000 för många.

Psykvården har fått bära tunga besparingar de senaste åren. De kroppsligt sjuka betraktas alltid som samhällets ansvar. När det kommer till psykiskt sjuka saknas sådan övertygelse. Antalet slutenvårdsplatser i barn- och ungdomspsykatrin minskar samtidigt som tvångsomhändertagandet ökar. Psykiskt sjuka kan verka "lätta" att spara på. De protesterar sällan med samma höga röster som andra grupper i samhället. Konsekvenserna av en nedbruten psykvård blir naturligtvis förödande: människor far illa. Den insikten ryms tyvärr sällan i politikernas kortsiktiga budgetarbete.

Det är grymt att påstå att det är för sent att erbjuda terapi när de väl sitter i fängelse. Vad ska vi göra då? Avliva dem? Man kan väl inte bara avfärda människor på det viset? Det är aldrig försent att erbjuda en medmänniska hjälp, eller?
Ophelia
CITAT (Hannele @ 30-07-2005, 14:34)

Jag skulle verkligen vilja veta vad du grundar det utalandet på. Jag kan inte tala för alla Sveriges kommuner, bara för Solna. Enligt Solna stads årsredovisning för 2004 kostade nämndernas verksamheter 3 miljarder. Intäkterna uppgick till 1,3 miljarder, vilket blir en nettokostnad på 1,7 miljarder. Fördelad på 59 098 solnabor blir kostnaden per verksamhet enligt följande:
Äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade 10 243 kr/invånare
Grundskola 5 755 kr/invånare
Social omsorg 3 132 kr/invånare
Förskola 3 321 kr/invånare
Gymnasieskola 2 019 kr/invånare
Kultur och fritid 1 827 kr/invånare
Kommunledning, markärenden, övrigt 1 622 kr/invånare
Gator, vägar, trafik 499 kr/invånare
Miljö- och hälsoskydd 156 kr/invånare
Vuxenutbildning inkl SFI 360 kr/invånare

Man kan inte generalisera och säga att alla från en viss grupp människor blir alltid på ett visst sätt. Det vore som att påstå att alla zigenare är tjuvaktiga eller att alla finnar viftar med kniv. Det är diskriminerande och kränkande uttalanden som grundar sig på felaktig information. Tyvärr är det allt för vanligt att sådana här missuppfattningar får sprida sig utan att någon bryr sig.

För att återgå till ämnet dock. Flickans lidande lär inte bli mindre av pengar. Det kommer inte bli mindre av terapi. Det hon behöver är empati, kärlek, stöd och förståelse i första hand. Rättens beslut förändrar inte det.

Kan inget annat än att hålla med dig.

Om jag inte misstar mig så ser fördelningen av min hemkommuns konstnader ut som den gör hos er (fast då andra siffror). Jag bor inte i en lugnare kommun. Här finns det både det ena och det andra. Hade faktiskt tänkt att skriva ett inlägg om detta smile.gif

Jag hoppas att ärendet tas upp i HD för att där kunna fastställa en norm för exempelvis skadestånd till barn utsatta för våld och som brottsoffer.
zaaritha
Ja, som jag sagt--tidigare; denna flicka har upplevt en fruktansvärd
del av sitt liv!
Försök--som sagt--att förstå!
Hon såg sin mor dränkas!!
Våldtogs flera ggr!
Hannele
CITAT (zaaritha @ 30-07-2005, 22:41)
del av sitt liv!
Våldtogs flera ggr!

Jag har träffat barn, som sett sin pappa döda mamma.
Ingen tanke på skadestånd då, knappt terapi, men bättring är på väg.

CITAT (Ophelia @ 30-07-2005, 22:37)
Jag hoppas att ärendet tas upp i HD för att där kunna fastställa en norm för exempelvis skadestånd till barn utsatta för våld och som brottsoffer.

HD fastställer inte normer, men riksdagen jobbar på ett förslag att förstärka stödet och rättigheterna för barn som bevittnar våld eller på annat sätt drabbas av brott mot närstående.
Ophelia
CITAT (Hannele @ 30-07-2005, 23:16)
CITAT (Ophelia @ 30-07-2005, 22:37)

HD fastställer inte normer, men riksdagen jobbar på ett förslag att förstärka stödet och rättigheterna för barn som bevittnar våld eller på annat sätt drabbas av brott mot närstående.

Jag menade givetvis ett prejudikat som blir vägledande i andra liknande domar.
Hannele
CITAT (zaaritha @ 30-07-2005, 22:41)
del av sitt liv!
Våldtogs flera ggr!

zaaritha, hon hade i alla fall "turen" att vara svensk; annars hade hon inte fått något skadestånd, ingen terapi - utan skickats hem med tvångsmatningsslag i näsan, som de apatiska flyktingsbarn, som bevittnat hemska saker mot sina egna föräldrar och mot sina syskon.

Där kan man tala om brist på empati.
Försök att förstå.
Ophelia
Jag tror nog säkert att vi alla hyser känslor för de stackars apatiska flyktingbarnen, den 14-åriga tjejen och alla andra som far illa i Sverigge och runt om i världen.

Personligen kan jag inte känna att jag till fullo förstår vad de går igenom och deras känslor. Det vore att förringa deras smärta för jag har personligen inte genomlidit vad de har gått igenom även om jag har mina egna privata helveten. Däremot försöker jag föreställa mig hur det skulle vara och känslan är hemsk.

Har däremot väldigt svårt att förstå resonemanget av "tur". Tycker det bäddar för en diskussion in absurdum. Upplever att det blir en fråga av klassificering av "de som lider mest och får minst hjälp" och någons smärta kommer ju då att förringas genom att den "hamnar längst ner på listan".
Hannele
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 09:45)
Har däremot väldigt svårt att förstå resonemanget av "tur". Tycker det bäddar för en diskussion in absurdum.
Hela Odla.nu är full av absurda diskussioner. Alltid fastna någon i enstaka ord.
Avsikten är inte att starta en diskussion om det - utan
utvidga empatin lite.
Massa barn bevittnar dagligen misshandel av den ena föräldern, utan tillräcklig hjälp.
Ophelia
CITAT (Hannele @ 31-07-2005, 09:57)
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 09:45)
Har däremot väldigt svårt att förstå resonemanget av "tur". Tycker det bäddar för en diskussion in absurdum.
Hela Odla.nu är full av absurda diskussioner. Alltid fastna någon i enstaka ord.
Avsikten är inte att starta en diskussion om det - utan
utvidga empatin lite.
Massa barn bevittnar dagligen misshandel av den ena föräldern, utan tillräcklig hjälp.

Ja. Och vad är det du vill säga med det? Att dessa barn inte får terapi och att den 14-åriga tjejen har "tur" som får det och genomgått en rättegång?
Reserv
Fundera en gång till över ordvalet tur , den 14 åriga flickan anser nog knappast att hon haft tur . Jag är relativt säker på att hon tycker att hon haft tur om hon dött själv innan misshandeln av mamman startade, så hon skulle sluppit det helvete hon fick genomlida. Tur , hur i helskotta kan man ens använda det ordet i ett sånt samanhang? blink.gif sad.gif
Ophelia
Just det jag undrade över. Tycker det låter knepigt och delar in i de med mer eller mindre tur. Jag kan inte förstå det. Alla dessa tragiska händelser är ju helt omöjliga att dela in på det viset, varjefall tycker jag det. Får den känslan av att "har man nu fått pengar och kan betala terapin så kan man vara nöjd med det då det finns andra som inte har det". JAG resonerar med största säkerhet in absurdum nu.
Berith
Nu skrev ju Hannele att flickan hade tur som var svensk - inte att hon hade tur som fick se sin mamma mördas och sen själv bli våldtagen. Läs ordentligt!

Att rätten sänkte skadeståndet med motiveringen att flickan inte kränktes lika mycket som en annan utsatt flicka är förjävligt! huh.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 31-07-2005, 10:19)
Fundera en gång till över ordvalet tur
Gomorgon, språkpolisen Reserv. wacko.gif

Ok, om det mest intressanta i den här diskussionen - som i så många andra - att fastna i ett enstaka ord och fullständigt strunta i allt viktigt och klokt som sagts, så lägg ni energin på det.

Citationstecken runt ordet "tur" betyder motsatsen.
Tecknen används ibland även för att markera att ett ord eller uttryck som används är oegentligt i sammanhanget.

Kan man inte vanliga skrivpraxis, så kan vi älta det några spaltmeter här,
istället för att koncentrerar oss i väsentligheter. sad.gif

CITAT (Berith @ 31-07-2005, 10:37)
Nu skrev ju Hannele att flickan hade tur som var svensk - inte att hon hade tur som fick se sin mamma mördas och sen själv bli våldtagen. Läs ordentligt!

Tack för det, Berith
pejori
lästeväl också ordet TUR, att det var för att hon var svensk wub.gif wub.gif
undrar väl lite om det sänkta skadeståndet som var grundfrågan. sad.gif
att dom sänker hundra tusen kronor har igentligen ingen betydelse för FLICKAN. hon kommer förhoppningsvis att få hjälp. huh.gif huh.gif
hade det varit i något afrikanskt land eller ett muslimskt så hade hon inte fått hjälp alls.
DÄREMOT kan man undra vad det ger för SIGNALER till andra, med perverteter, som begår övergrepp på flickor och kvinnor mad.gif mad.gif
"övergreppen var inte så långa"..."kränkningen inte så grov" mad.gif mad.gif
DET ger signaler om att är man bara tillräckligt snabb, så är det inget brott,
även om man är flera. (jordbro nyligen) mad.gif mad.gif
Ophelia
CITAT (Berith @ 31-07-2005, 10:37)

Att rätten sänkte skadeståndet med motiveringen att flickan inte kränktes lika mycket som en annan utsatt flicka är förjävligt! huh.gif

Anser mig läst ordentligt. Kan bero på hur det skrevs.
Berith
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 11:10)

CITAT (Hannele @ 31-07-2005, 09:30)
---- hon hade i alla fall "turen" att vara svensk;---

unsure.gif
Ophelia
CITAT (Berith @ 31-07-2005, 11:26)

unsure.gif

Och?
Sulawesii

Jag tror helt och fullt att tjejen far mer illa av att skadeståndet sänkts. Tycker att det ger signalen "äh, det var inte så farligt, trots allt".
Reserv
CITAT (Berith @ 31-07-2005, 11:26)

unsure.gif

Och? säger nog jag med unsure.gif Om vi inte får tolka det som vi nu gjort, ska man tolka det rasistiskt då eller? wink.gif Det är juh ännu värre då! blink.gif Det finns ingen tur i det hela, varken att hon var svensk eller att hon fått skadestånd, det ska föreställa att kallas rättvisa. Och det är faen inte rättvist att dom sänkt skadeståndet, det skulle ha höjts tycker jag. mad.gif
tillägg:
Oj, ursäkta mig, god morgon själv Hannele! rolleyes.gif
Sulawesii
Varför ska man ens jämföra detta med apatiska barn? Det är ju två helt olika saker.
Ophelia
CITAT (Sulawesii @ 31-07-2005, 13:35)
Varför ska man ens jämföra detta med apatiska barn? Det är ju två helt olika saker.

Ja. Min fundering med. Får inte det att stämma.
Hannele
CITAT (Sulawesii @ 31-07-2005, 13:35)
Apatiska barnen har råkat ut för precis samma sak, men de skickas härifrån, utan hjälp.

Domstolen jämförde med barn som dagligen bevittnar misshandel av sin mor:

"Då i andra fall ersättningen för kränkning har bestämts till flera hundratusen kronor, har det i allmänhet varit fråga om långvariga och grova sexuella övergrepp mot barn från personer som barnet haft anledning att lita på", skriver hovrätten i domen, och fortsätter:
"I förevarande fall är det fråga om sexuella övergrepp vid ett tillfälle".
- Det finns en bedömning efter skadeståndets storlek och tidigare fall. Det här var för högt, säger Bertil Hübinette, ordförande i målet.

Domstol ser många fall, tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon