Nätkomposter har jag aldrig fått att funka de blir för torra det går inte att hålla jämn fuktighet i dem. Själv har jag en isolerad grön plasttunna där jag varvar vegetabiliskt hushållsavfall + avfall från trädgården. Allt stort finfördelas och klipps sönder innan det slängs i tunnan det går inte röra om ifall det är stora saker och förmultningen går snabbare ju mer finfördelat avfallet är. Man varvar blött och torrt material så komposten blir lagom fuktig man lägger inte på tjocka lager av ex. gräsklipp som är ganska blött material då brukar det börja lukta.
Tekniskt sett ska man ha tillsånd från kommunen ifall man ska slänga ner hushållsavfall och de ska godkänna behållaren så ska man satsa på att även kompostera fisk/köttrester och liknande och vill vara laglig är det ju lite krångligare att starta.
Tips ifall du har något Lidl varuhus i närheten: jag tog ett reklamblad nere vi affären här och från mån den 8aug (och så långt lagret räcker) säljer de en oisolerad svart plastkompost 360 liter för 299kr kanske inte någon superduperkompost men den ser bra mycket bättre ut än nätkomposterna.
Komposten Lidl säljer ser nästan ut som denna