CITAT (Rossi @ 05-08-2005, 07:30)
CITAT (Anne R @ 05-08-2005, 06:29)
Det är ganska vanligt att det nappar när man är på väg/har adopterat.
Nja, om jag inte missminner mig från all statistik jag har läst i ämnet så stämmer faktiskt inte det men det är de fallen det pratas om så man kan lätt förledas tro att det är så.
Den allra värsta kommentaren jag som ofrivilligt barnlös kan få är "slappna av så ska du se att det funkar". Då blir jag ROSENRASANDE och det om något kan få igång mig och jag spinner loss. Det "lustiga" i sammanhanget är att vår barnlöshet beror på min man och inte på mig och trots att folk vet det så säger de till MIG att jag ska slappna av. Jag blir rent ut sagt urförbannad på såna kommentarer.
Ja, visst är det så att det inte är så vanligt, tagneterna flög i väg och glömde tilläga att det gäller de fall då man inte hittat några konkreta skäl till barnlösheten, mannen kanske har lite slöa spermier och kvinnan kanske har något litet problem utan att det helt förhindrar gravititet.
Jag har nog hört det mesta plus lite till jag med. Numer säger jag direkt vem än som frågar att mina äggledare är förstörda så jag kan inte få barn. Operation hjälper inte heller.
Skrev av mig dikter då när jag var mitt i allt det där. Här är en:
Jag har fått tusen olika råd under årens lopp
Innan jag visste vad som var fel
Sluta röka, då lyckar det säkert
Byt jobb så får du annat att tänka på
Flytta av samma orsak
byt karl
Jag har gjort allt det
Men det hjälper inte.
Inte mot tilltäppta äggledare.
En till när jag ändå är i farten...
Att acceptera
är det svåraste
Som sjuttonåring såg jag mig själv
som 25 årig trebarnsmor
snart är jag 26
och ofrivilligt barnlös
Fri att fylla min tid med vad jag vill
Men jag vill inte.
Jag vill fylla min tid
med blöjbyten, snoriga näsor
och skrik på nätterna.
Men jag kan inte
Att acceptera är det svåraste.
OBS! Jag är på inget sätt ute efter sympatier, vill bara förmedla det här för att det finns så många tabun och hemligheter och skuld runt barnlöshet. Kanske kan det hjälpa någon också!
Jag har helt för min egen del kommit över detta och accepterat! (tog ett tag min tillsut så! )