Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaryllisen har knopp
          lena:-)
          Inlägg 06-08-2005, 11:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Jag har aldrig lyckat få en amaryllis att blomma om, men nu har jag..snart ialla fall.
          Har städat på terassen, sopat björkfrön. sopat sniglar, letar fram amarylliskorgen som stått i hörnet bland spindelväv och torra blad. Gröna fina blad på alla, så min första fråga var: när i fridens namn ska man ta in dom och låta dom vissna ner?
          Vid närmare översyn så hittar jag dessutom en knopp på den vackra vita som blommade i januari, ett reafynd köpt på torget. Jisses.den måtte fått fnatt......Antagligen bara att ta in i köksfänstret och njuta av fägringe lagom till skolstart och semesterslut....
          Vad gör jag av resterande frodigt gröna lökar? Stå ute tills frosten nyper, eller ta in till torka?

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          pejori
          Inlägg 06-08-2005, 22:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (lenasch @ 06-08-2005, 22:05)
          De har fått både vatten och näring och har stora fina blad, jag tog nog ut dem när nattfrosten var över, eller när jag ställde ut pelargoner och liknande. Man skall alltså ställa dem mörkt och lite svalt...typ förråd...för att de skall vissna ner ordentligt? Och ta fram i november-december?

så gör jag med wub.gif
          slänger ut dom på våren och tar in dom på senhösten. dom blommar varje år wink.gif
          bor du i son 1 kan du sätta ut dom i rabatt, och täcka med granris på vintern. då blommar dom på våren smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 12:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon