Vad jag förstår så är Atkins, GI och stenåldersmetoden besläktade.
Alla går egentligen ut på att du inte skall reta upp din insulinproduktion till för höga nivåer.
Högt insulinvärde gör att du aldig kan ta lagrad energi från cellerna för förbränning oavsett hur lite du äter. Först när man genom att få ner insulinvärdena genom förståndig kost så kan man ta kropplagrad energi.
Äter man fel så kan man trots att man inte smällt i sig massor av fett och kalorier vara både övervikti och ha energiunderskott. Därigenom vara så tröt att man knappt orkar röra sig.
Idag behandlar man alla övervikiga enligt metoden ät mindre rör dig mer så går du ner i vikt. Det stämmer för en del men inte för alla.
Min läkare och jag är helt överenns. Enligt henne så måste man ta reda på orsaken till att en person är överviktig för att kunna välja rätt bantningsmetod. Man kan jämför med andra sjukdomar tex cancer. Ingen galning skulle väl tro att man kan behandla cancr i livmodern, brösten eller prostata på samma sätt som man behandlar en hjärntumör. Diagnoserna är besläktade men helt olika och kräver olika behandling.
Likadant är det med övervikt.
Själv gick jag ner 5 kg för första gången i mitt liv innan deklarationsperioden. Då gick jag upp samma fem kilo igen. Orsaken överhoppad lunch och att jag åt för LITE.
Visserligen skulle man kunna deppa ihop då men optimisten i mig säger att jag hade vägt fem kilo mera än ursprungsvärdet om jag inte gått ner innan.
När sonens sommarlov tar slut så blir det ordning på mattiderna igen.
Då jädrar anacka ska vi se om det händer något.