Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växthuplanering
          Fabulus
          Inlägg 06-08-2005, 21:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 6 320

rolleyes.gif Vi tänker bygga ett växthus, eller mer en vinterträdgård, planeras för att tempraturen aldrig ska under stiga 5+. I direkt anslutning med bastu och tillhörande dusch. Växthusdelen kommer ha tre fönstersidor mot öst,syd och väst, 4 meter var, öppet till nock samt föster på övregaveldelen. Med tanke på värmekostnader och estitik täckt tak.
          Planeras med arbetsbänk och avlopp samt golvbrunn.
          Min tanke är att i arbetsbänken ( mäter 4 m) ha en mindre del med "värmegolv" för att kunna ge undervärme, är detta en bra idé?
          Eftersom tanken är att använda vinterträdgården som relaxrum efter bastubad vill vi gärna ha golvvärme i golvet kan det vara till nackdel för odlingen?
          Annat vi bör tänka på?
          Planen är att krukodla.
          Huset kommer att stå på suterränggrund, uppvärmt till minst 5+ alltid och ibland värmt till 20.

Ni som vet mer och kan mer, hjälp mig....

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fabulus
          Inlägg 08-08-2005, 21:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 6 320

biggrin.gif Tack för många goda råd. Jo, bastun har givetvis dusch, men jag kommer ha en arbetsbänk med ho inne i växthuset också. Samt möjlighet till vattendusch för blommorna. Granne som är rörmokare hjälper mig någon form av specialho som jag ska kunna rensa lättare från jord och blad.
          Min huvudsakliga tanke är dock att kunna driva växter inför sommaren, i år blev det totalt 1800 plantor, inne i huset i trådkorgar överallt vid fönster....Växthuset blir nog bättre, hoppas jag. Det täckta taket har två orsaker, dels energisparande men också för att hela bygget ska bli så snyggt som möjligt. Vi bor på Ekerö och snön här är lika osäker som sommaren...
          Eftersom halva (int riktigt) är bastu,dusch, omklädning samt trapp ner till biljardrummet så blir det snyggare med täckttak.

Jag gillade dina hyllor för småplantor, har du ritning eller skiss på den?

Åretruntblommor i vinterträdgården blir en jättehibskus, ärvd från vännina som fluttade till mindre, lär vara satt som skott 1921 (!), min från mormor ärvda trilligblomma som hon fick 1964 (!) samt ödesträd och doftranka från 1970-talet också arvegods från mormor. kanske någon annan blomma.

Du hade vad jag kan se på bilderna en damm inne, hur stor är din vinterträdgård? Husdjuren kommer få en kattlucka mot snö, regn och kyla för alla de dagar vi är på jobbet och inte kan släppa in dom.

Lägger ut bilder så snart jag fått ritningen inscannad.

Tack och bock.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon