|
Hur mycket gödsel är svårt att säga. Alltså, på den fria ytan runt plantan (ca 30 cm i diameter) la jag ungefär 1-2 cm kogödsel ur påse, och täckte sedan med gräsklipp så mycket att jorden inte syns igenom. Tror ej gräsklippet har tagit näring från jorden, eftersom det i så fall borde ha tagit näringen från gödseln i stället. Klematisen såg klen (gulnad) ut redan innan jag lade på gödseln och gräsklipp.
Det har varit en väldigt torr försommar och sommar, men jag tycker jag har vattnat ordentligt. Rejäl rotblöta en gång i veckan. Ett syfte med gräsklippet var just att bevara fukten i marken.
Kanske står den för blåsigt? Eller står den för trångt? Står ca 50 cm från stammen av en stor cypress. Ca 1 meter åt andra hållet finns stammen till en almhäck, och ca 1/2 meter åt andra hållet en pimpinellros. I samma planteringsgrop som klematisen har jag planterat en näva, eftersom jag läst att klematisen vill ha någon växt som skuggar fötterna. För övrigt är det gärsmatta men jag har hållit fritt från gräs runt klematisen genom att dra bort det som växer in och täcka med gräsklipp.
Med tanke på att den inte verkar trivas funderar jag på att flytta den. Det är väl i så fall rätt årstid nu? Har du några goda råd att ge inför en sådan flytt? Min tanke är fortfarande att den ska klättra upp i cypressen, men kanske jag ska sätta den på läsidan och på större avstånd från rosen. Men då kommer den å andra sidan att växa ganska skuggigt.
--------------------
Hellre planering än plantering
|