CITAT (Kimmy @ 07-05-2005, 19:34)
Tackar för alla förslag! Men hur gör ni när ni torkar bladen? I ugn eller vad?
O hur varmt i så fall?

Torka inte för varmt och inte heller i solen, detta förstör smaken och andra ämnen. Lägg ett tunt lager i korg eller på nät och ställ på ett torrt ställe. Gärna med lite fläkt. Jag brukade utnyttja torra blåsiga dagar och hänga upp min korg i skuggan av ett träd, numera har jag en örttork med inställbar värme och fläkt.
Du kan göra thé på nästan alla blad, blommor och rötter som inte är giftiga pröva dej fram till vad du tycker om. Jag brukar använda någon mild ört som grund (svartvinbärsblad, hallonblad, nässla, björkblad, någon mynta) och så lite av någon smakstark (pepparmynta, libsticka, älgört, oregano (alla örtkryddor funkar även som thé), rölleka) ibland har jag med något för den medecinska verkan (timjan för halsdesinfektion, pepparmynta för att lugna magen) men oftast blir det säsongens blad som jag hittar när jag tar en liten théplockarsväng ute på vår naturgård. Blommor ger ofta en doftssensation (styvmorviol, ros).
Vid halsont: timjan, pepparmynta, oregano, ringblomma, kamomill, citronmeliss
Sällskapsthé: Svart vinbärsblad, björk, libsticka, mynta
Kvällsthé: Kamomill, citronmeliss, ljung
...och det där med att inte dricka samma sorts thé för många dar i sträck. Det gäller bara om du dricker många koppar om dan av medecinalväxterna.