... lite ammatörresonemang kring det hela.
I bladen sker fotosyntesen, dvs det är där alla kolhyderater skapas och skickas sedan vidare till frukterna (tomaterna). Mitt resonemang går ut på att så länge som tomaterna växer men huvudsakligen är gröna måste bladen få "jobba" men när tomatklasarna är fullutvecklade men fortfarande huvudsakligen gröna minskar behovet av bladens produktion och istället behövs mer solljus på själva tomaterna för mognad. I mitt fall innebär det att jag låter bladen sitta kvar ganska länge och när klasarna inte längre växer gallrar jag ganska friskt bland "blasten" (gjorde en rejäl utgallring för två veckor sen).
Enl. Åke Truedsson skall man inte plocka bort blad alls eftersom plantan "suger" ur kolhyderaterna ur dessa och skickar vidare till tomaterna, därför vissnar bladen efterhand samtidigt som tomaterna mognar och det är helt i sin ordning. Inga blad skall plockas bort förrän de är helt vissna. Han påstår tom. att för hårt beskurna tomatplantor ger smaklösa tomater (om jag minns "Tomatboken" rätt). Jag har inte tillräcklig erfarenhet att bedömma skillnaden. Mina tomater smakar iaf. utmärkt.
I mitt fall vore det opraktiskt att lämna alla blad, pga. uttorkning, skuggning och vindfång. Dessutom gynnas en del svampsjukdomar av den fuktiga miljö som bildas om bladverket är för tätt.
Slutsats ... : en tomatplanta kan gallras hårt utan förlorad sin livskraft men tänk på att allt som finns i tomaterna är skapat i bladen. Tomaterna behöver bladen för att växa men solljus för att mogna ... gallra med måtta och i lagom tid och använd det vanliga sunda förnuftet som alla människor besitter.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|