Javisst är trädrötter ytliga (på vuxna träd)! Det är därför jag tjatar om att det är viktigt vad man gör med markytan om man vill ha träden levande och friska. En stensättning över ett träds näringsupptagande rotpartier är lika dålig som att en ytlig luftning av jorden vid rötterna är bra. De flesta vuxna träd tar upp huvudsakliga näringen på 5-30 cm djup och de flesta träd har nästan inga näringsupptagande rötter alls under 40 cm djup.
De är slitstarka, rötterna. Man drar inte lätt av dem som man skulle kunna tro. Jag hörde en beräkning en gång om vad en centimeter tjock ekrot kunde tåla i drag. Minns inte hur många ton det var, men mycket var det!
När jag tar av rötter som inte är så grova slipar jag spaden och hackar mig fram. Kanske inget för rötterna strax intill en tall, men för partierna längre ut när de blir tunnare. Även en grävmaskin kan gräva sig fram en bit från trädstubben och fram till den, och på vägen grävkapa av rötter. När grävaren är framme vid stubben kan den ofta lyfta upp den eftersom rötter som går rätt ned är ovanliga på vuxna träd.
--------------------
|