Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Novis i trädgården, gräsmatta, vårlökar mm
          emmasofie
          Inlägg 18-08-2005, 11:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 6 392

Hej!
          Som nybliven husägare är det ju ganska mycket saker att fundera på, bla trädgården som jag faktiskt finner mej väldigt road av...! Trodde jag aldrig : )

Iallafall, gräsmattan är sådd och direkt efter det kom alla skyfallen vilket innebär en ganska gles gräsmatta och på vissa ställen lyser sand igenom där det tidigare låg ganska fin matjord.
          Jorden (sanden?) är också väldigt hårt packad.
          Vi skulle behöva efterså ganska mycket och då är frågan när det är bäst att göra detta?
          Behöver vi fylla på med något ovanpå den packade jorden eller kan vi så som det är?
          Det är snart dax att klippa gräset första gången, ska vi göra detta före vi eftersår eller ska vi vänta?
          Ska gräsklippet ligga kvar eller ska vi ta bort det?

Har beställt en del vårlökar, jag hade en tanke om att sätta dem i små plastkrukor och sedan till våren sätta ut dem, jag vet ännu inte vart jag vill ha dem och vissa skulle jag vilja sätta i lite större krukor men jag har förstått att det kanske inte går? Någon som är expert på detta området och kan ge mej lite tips?

Många frågor blir det, hoppas ni har några kloka svar till mej!
          1000 tack på förhand
          /emmasofie

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          emmasofie
          Inlägg 18-08-2005, 19:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 6 392

jag bor i mälarregionen så det borde vara zon 2 va?
          Kanske även ska nämna att jag bor på en rullstensås, dvs jorden består i princip bara av sten och på detta har vi lagt ett ca 10 cm tjockt matjordslager.
          Gräset som har kommit upp i tuvor är jättefint så själva växtligheten är det inte något fel på utan mer då de "skador" som blivit av att det regnade så förbaskat för ett tag sedan.

tacksam för svaren och hoppas på ännu mer : )
          /Emmasofie

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon