CITAT (MrNorth @ 17-08-2005, 11:29)
Har man hängnat in dammen så anser jag man gjort det nödvändiga! Sen är det faktiskt till syverne och sist förälderns ansvar för vart barnet springer... jag vet att det inte alltid funkar i praktiken, umgås mycket med barn själv... speciellt grannens småungar som brukar vilja komma och kolla när jag matar fiskarna i min damm. Men då står jag över den lille (hon är 3 år) hela tiden hon är vid dammen. De äldre killarna 6-7 är så pass stora så de kan ansvara för sig själva. Min damm är inte så stor heller, men djupa kanter.
Den dagen jag får barn skall jag täppa igen min nuvarande damm som ligger precis vid altanen och bygga en ny vid ena hörnet av tomten. Inte lika stor risk att ungarna springer dit.
/henrik
Du skulle kunna låta dammen vara kvar där du har den under uppsikt och bygger något runt den så att den inte går att komma åt för de små.
Jag skulle känna det mer oroligt att han den en bit bort där man inte ser vad barnen hittar på även om den är byggd så att det skall vara omöjligt att ramla i.
Ett alternativ är ju faktiskt att lägga igen dem tillfälligt med ett lock av något slag och när barnen blivit större aktivera den igen.