Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Går det att beskära ek?, Snor allt ljus
          Bull
          Inlägg 18-08-2005, 21:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 5 512

Har en släkting som byggt ett litet öppet uterum på den enda platsen där det är möjligt att vara ute på hans tomt. Det är ett radhusområde.

Problemet är två ekar som står på granntomterna. De försätter uteplatsen i mörker. Grannarna vill inte alls vare sig ta ner eller glesa sina ekar. Det får man naturligtvis respektera. Jag vet också att man ska passa sig för att beskära ekar, att de skjuter en otrolig mängd nya skott. Dessutom ser de sällan, efter en sådan behandling ut som ekar längre. En ek är trots allt en ek.
          Men eftersom det verkar så poänglöst att bo i ett hus utan att kunna njuta av sin trädgård och sin uteplats undrar jag om det ändå inte finns en medelväg, där alla kan känna sig nöjda och grannfejder undvikas Finns det verkligen ingen sätt att glesa ut en ek lite grann med bra resultat. Jag skulle vara mycket tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ophelia
          Inlägg 18-08-2005, 22:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Hmmm....en gång i tiden så beskars ekarna så de skulle växa fint, rakt och bli bra virke till båtar. Det är ju ett storvuxet träd. Tror att få det snyggt och ändå ganska naturligt så bör en arborist rådfrågas och kanske även beskära.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 20:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon