Det skär i mig när jag läser denna tråd, jag e helt med på Andersens linje. Visst, påståendet om att det är samma gift i Round Up som i Agent Orange är kanske fel, men faktum kvarstår att det är ett jädrigt sunkigt medel att använda.
Och till Reserv: Du skriver: "Om vi pyttsar ut lite ogräsmedel på våra mest utsatta ställen så tvivlar jag starkt på att det skulle påverka nån." Det är ju just denna attityd som påverkar samhället negativt, "det gör väl ingenting om jag som liten och obetydlig människa sprider lite sunk i min lilla trädgård?" Den klassiska frasen som iallafall min skolgång präglades av passar bra in här: Tänk dig om alla skulle tänka så? Vilket samhälle får vi då? Ett jättebra samhälle där alla tänker på sig själva och mår som knugar...
Det jag har hört om Round Up är att Danmark hittar rester i sitt grundvatten och att det framkallar genetiska mutationer. Mysigt. Trenden är ju synlig, myndigheter runt om i världen börjar sakta med säkert förbjuda/inför restriktioner för det och jag tycker det är lite sorgligt att människor inte öppnar ögonen och försöker se den stora bilden. Att vi lever tillsammans och inte var och en.
|