Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Syrenbusken - för nära huskroppen ?, Har syren djupa och långa rötter?
          angylp
          Inlägg 04-05-2003, 13:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 512

Jag fick en syren som är cirka 1,2 meter hög och har nu planterat den ca. 50 cm från tomtgränsen. Grannen kom till mig och sa att hon var upprörd att busken står så nära hennes hus (4,5 meter) och att jag ska flytta in den närmare min tomt. Min undring var om syren kommer på sikt att ha kratigare rötter som kan skada deras hus ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 05-05-2003, 23:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (angylp @ 05-05-2003, 22:08)
          Kan vara så. Vi har mycket besvär med denna grannen. I samband med ämnet om syren krävde hon/de att vi sågade av några grenar av en gammal tall som hängde in på deras tomtsida. Vad ska man göra med sådan granne ? sad.gif

Syrén har olika rotsystem beroende på sort. De skickar normalt sina rotskott inom rätt små områden, och de är inte kända för att vara de so skapar problem med husgrunder mm.

Grenar och till och med rötter som växer in till en granne har denne faktiskt lagligen rätt att ta bort. I praktiken brukar det bästa vara att man försöker lösa problemen tillsammans, och bästa lösningen är inte att man försöker sig på att halvera eller stympa trädet. Gör man det skapar man ett riskträd, som med grova avkapningar, assymetrisk krona eller med avsågare rötter riskerar att falla.

Jag brukar bli tillkallad i tvister om träd, och kanske kan det vara läge att försöka koppla in en neutral men trädkunnig person. Kanske finns det annat ni grannar kan göra för varandra än att halvera träd... I låsta lägen brukar jag föreslå att förhandlingen tas upp igen efter ett år för att då beslutas om. Under det året brukar mycket kunna hända. Den ena grannen flyttar, grannarna blir osams om något annat och glömmer trädfrågan eller grannarna fick kontakt i en annan fråga där de behövde varandra och därför löstes också trädtvisten...

Lycka till och försök få diskussionerna över på andra områden än träd!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 23:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon