Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> björkrötter
          martinagson
          Inlägg 21-08-2005, 19:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 5 138

Har en björk vars rötter (förmodar jag) gör att syrenen inte vill växa. Om jag kapar björken men låter stubben vara kvar, lever rötterna vidare eller måste jag gräva upp allt sammans?

--------------------
          Sök dina rötter - gräv i rabatten!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          martinagson
          Inlägg 23-08-2005, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 5 138

De syrenbuskar som står närmas björken och där jag känner och även ser rötterna ganska ytligt i gräset är bara drygt 1 meter. På andra sidan bersån är buskarna 2,5 - 3 meter höga. Vi har bott i huset i två år och förra året träffade jag på ett par som bodde innan oss. Jag frågade dem lite grann om vad de hade planterat mest för att veta hur gamla växterna va ( vissa var i väldigt dåligt skick när vi flyttade in). Paret berättade i allafall att bersån funnits där när de flyttade in och de bodde i huset 5 år innan vi flyttade in. Buskarna är alltså mer än 7 år gamla. De borde ha tagit sig. Det märks så tydligt tycker jag att det är björken som är orsaken. Jag vill i och för sig ta bort några syrenbuskar för jag anser inte att bersån passar in just där den är placerad. Frågan är om jag törs plantera någonting annat i närheten eller om björken suger åt sig allt från de nya buskarna också. Men jag vill heller inte att gräsmattan blir vattensjuk. Jag hade lite problem i våras när tjälen gick ur då var vattenståndet väldigt högt. Hade grävt en grop till en ros ca 0,5 meter, omkring 0,3 meter var alldeles vattenfyllt och ville inte rinnan undan.

Suck, vet varken ut eller in. Hur skulle ni göra?

--------------------
          Sök dina rötter - gräv i rabatten!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 17:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon