Och jag igen tycker att forumet har ett alldeles utmärkt fungerande system.
Du kan logga in för att du behöver sakkunnig hjälp - den hjälpen kommer snabbt som attan. Att söka efter något specifikt i gamla trådar kan visserligen vara knepigt och lite tröttsamt om du får upp en massa träffar med rubriker om allt mellan himmel och jord och inte vet var du ska börja leta. Men då kan du ju ställa frågan öppet så blir du snart hänvisad till rätt tråd.
Den andra sidan av forumet jämför jag med en familjeveckotidning av den gamla modellen. Du har allt från mitt livs novell, spalten om kärleksbekymmer till fru hjärta, naturrutan, knepiga juridiska problem, dagens vits, suddiga bilder av barnbarn, resereportage, konsumentupplysning, matrecept o.s.v. Det är bara att slöbläddra och läsa i mån av lust och tid och ork och intresse.
Den tredje dimensionen är kontakten med cyberrymden. Jag som inte är speciellt social av mig tycker att det är rätt kul detta med ett forum. Tjafs ibland - självklart! Men du har betydligt lättare i forumet att välja om du ska bry dig eller inte än t.ex. i kafferummet på en större arbetsplats där det tjafsas minst lika mycket. Jag rör mig lite också på andra trädgårdsforum i Norden och i USA men Odla har blivit mig kärast eftersom det är så många som du börjar känna igen efter ett tag.
Ändra ingenting, snälla ni!
Mulle
|