CITAT (MrNorth @ 25-08-2005, 09:21)
En rykande åkermaskin ser man ju på mils avstånd... är man ute på landet och kör så får man väl räkna med sånt???
Däremot brukar jag ofta tänka "bondj****" när de är ute och tuffar med sina traktorer på hårt trafikerade vägar i rusningstrafiken, och inte har vett att köra in i en bussficka och släppa förbi ett 30-tal bilar som vill förbi. Sträckan som det gäller är ca 1.5 mil där omkörningsmöjligheterna är obefintliga (backrön, kurvor, mötande trafik)... Brukar ge bonden en ilsken tutsignal när jag äntligen kommer om.... (för nog måste väl bönder kunna planera lite bättre, och vara lite mera hänsynsfulla, iaf på 90-vägar??)
/henrik
Jag vet nog inte riktigt hur stor marginal de har att planera.
Maken börjar jobba halv sju på morgonen och kommer hem halv tolv på natten. Orsaken är att de måste försöka få in så mycket spannmål som möjligt innan regnet kommer som är på väg. Dels för att varan annars blir förstörd så att det ens täcker kostnaderna (fallatalet) och dels för att försöka bärga grödan till så låg vattenhalt som möjligt. Oljan är ju så förbenat dyr nu så varje procent vatten de måste torka bort kan också vara skillnaden mellan vinst och förlust på årsarbetet.
Det är klart visst skulle de kunna planera att inte vara ute i trafiken när Svensson som jobbar bara 8 timmar/ dag och dessutom har avsevärt högre lön så att denne Svensson inte drabbas av att få kanske en halvtimme av sin fritid förstörd under ett par veckor varje år.
Fast maken å sin sida åt och drack STILLASTÅENDE för första gången på fjorton dagar igår. Han har inte ens en gång stannat tröskan för att äta.
Han beklagade sig igår att det var ett säkerhetsstopp på tröskdj***ln som gjorde att han var tvungen att slösa tid på att uträtta sina naturbehov. På den gamla tröskan så reste han sig och ställde sig på trappstegen allt medan tröskan fortsatte att rulla.
Så det är väl en fråga om prioriteringar vem som skall ta hänsyn till vem.