Jag tänkte berätta hur det gick med min ”vilda” rabatt. Om det blev som jag tänkt mig eller inte.
Det blev inte, men rabatten har ändå roat mig hela sommaren och väckt en hel del uppmärksamhet i bostadsområdet.
Löjtnatshjärtat blommade mycket och länge. Ända in i slutet på juli hade jag blommor.
Klematisen, Södertälje har blommat, inte så länge och inte så riktligt som jag förväntade mig. I 4 veckor hade jag blomster men nu är det slut. Juli till september står det på lappen som följde med.
Dom 9 liljorna som jag trodde ruttnat i vårkylan behagade visa sig sedan jag gett upp och planterat Dahlior på samma ställe. Än har det inte kommit några blommor på liljorna och det blir nog inga heller i mörkret under Dahliorna. Undra om man kan flytta lökarna nu i höst när jag tar upp Dahliorna?
Dahliorna blommar fantastiskt, men alla är vinröda och tvestjärtar har ätit upp mycket av bladen.
Blågullen har blommar i stort sett hela sommaren, eftersom blommorna vissnat har jag klippt bort.
Jättedaggkåpan har jag fått brottas med för att den inte ska kväva sina grannar. Nästa år ska den få följa med till sommarstugan (om den överlever vintern), där finns det plats.
Lavendeln har blommat fint men jag misstänker ändå att det inte kommer att gå vägen i vinter. Måste jag sätta nya nästa år, blir det i sand.
Blodnävan blommar men inte speciellt riktligt.
Ulleternellen tog god tid på sig men nu blommar den!
Den ena rosen blommar just nu med 9 blommor och den andra med 5 men dom är väldigt veka. Vid minsta regn blir dom för tunga i huvudet och vill gärna nicka.
Den ena stockrosen blommar jättevackert men den andra kommer inte att hinna med sig i år. Dessutom har tvestjärtarna härjat även där.
Backnejlikan blommade nog ihjäl sig!! Den var översållad med blommor och grönt, nu finns det bara en brun ”rugge” kvar.
Sköldpaddsörten kan man förnimma små knoppar på om man har lite fantasi.
När det gäller Solhatten måste jag fått två olika sorter fast dom var märkta med samma namn.. Det är stora knoppar, men dom ser helt olika ut.
Med Stjärnflockan är det lika. Även dom måste vara felmärkta varken höjd eller färg stämmer.
Minirosorna från ICA blev jätteglada när dom fick komma ut och har belönat mig riktligt. Dom är nu ca 50 cm höga och har blommat i hela tiden.
Stäppsalvian blev en besvikelse en mycket torftig och kortvarig blomning blev det. Jag skyller det på deras ungdom och den dåliga sommaren och ger dom en ny chans nästa år.
Myntan som jag blev varnad för står fortfarande som en liten tuss i en jättestor kruka. Oreganon visar svaga livstecken men har nog drunknat. Gräslöken har inte en chans, barnbarnet äter upp den eftersom den växer. Ringblommorna utvecklades till slingrande marktäckare. Brokbladiga citrontimjan är nog den jag är mest nöjd med. Vackra blad, fin blomning och en underbar doft. Den brokbladiga Salvian som skulle bli ca 70 cm blev bara 30 och gömmer sig under en jättestor Citronmeliss.
Krassen som jag under en månad vakade över och bar in och ut ruttnade bort i regnet. Trots väldränerade krukor hade dom inte en chans. Under mina 4 veckor semester kom det 255mm regn här.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|