Det kära hembrända ja, skogstjärnan, skatteåterbäringen och allt vad det kallas. Hade ingen negativ inställning till det när jag var yngre.
När jag sedan fick barn så ändrade jag mig totalt. Skulle inte dricka hembrännt ens om jag blev bjuden. Av vilken anledning då. Jo att vi skall vara rädda om våra ungdomar.
Det har förekommt att föräldrar kör sin lilla apparat hemma. Ungarna går och tullar och dricker själva eller säljer till sina kompisar. Ibland har de fått tag på sprit som varit alldeles för stark. Inte har ungarna fattat detta utan stjälp i sig lika stor mängd som om det vore systemsprit.
Följden akut alkoholförgiftning. Ibland har någon räddat deras liv, ibland har ungarna avlidit kvävda av sina egna spyor.
En trettonåring jag känner till köpte en flaska hemgjort äppelvin av en kompis. Främst köpte han den för att vara tuff. Fast han var så skraj att hans föräldrar skulle komma på honom så han sålde den vidare utan att smaka. Sålde till en kompis som i sin tur sålde den till en kompis.
Till slut hamnade denna flaska hos två fjortonåriga flickor som beslutat sig för att bli fulla. När de var på väg i ambulans till sjukhuset så gick telefonerna varma och flaskan spårades. Det var ett himla liv om denna flaska äppelvin. Framställaren av denna lagliga flaska äppelvin skulle mer eller mindre lynchas och brännas på bål.
Det visade sig sedan att alkoholförgiftningen kom från den ena flickans pappas hembränningsapparat. Vinet ville de bara ha för att kamoflera smaken.
Det förekommer att vuxna bränner hemma för att tjäna pengar på att sälja till bland annat barn och ungdomar.
Det forekommer också att vuxna bränner hemma för eget behov. dålig kontroll gör att deras barn tullar, säljer vidare och så.
I båda fallen riskeras livet på barn och ungdomar som har liten eller ingen erfarenhet alls av alkohol.
|