Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kattj-vlarna fångar..., ... mina fladdermöss!
          mulle
          Inlägg 16-08-2005, 08:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag älskar fladdermössen, vi har t.o.m. byggt en holk åt dem.
          Men våra två katter älskar dem också.
          I morse låg sommarens tredje döda fladdermus på golvet i köket.
          sad.gif mad.gif mad.gif
          Katterna rör inte småfåglarna längre eftersom jag har blivit så fruktansvärt arg då de har släpat in dem.
          Men det går ju inte att bestraffa för något som har skett kanske flera timmar tidigare... Jag har försökt med ett visa dem fladdermusen med ett bestämt "FYYY" men det hjälper inte.
          Finns det något annat att göra än att hålla katterna inne på natten? Det lönar sig inte att försöka få fladdermössen att flytta bort genom att ta ner holken eftersom uthuset erbjuder en massa andra boplatser.
          Suck!
          Mulle

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 30-08-2005, 08:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Först av allt vill jag säga, att jag tycker katter är UNDERBARA djur!!! Är definitivt inte någon "katthatare", för att jag OCKSÅ värnar om naturen!
          Det är inte "antingen eller"... Det går att kombinera.
          Gör det inte?

Till sin hund kan man bygga rastgård, inhägna tomten, gå på promenad, inse att de inte kan vara ensamma för länge, osv.
          Men så fort det börjar talas i samma termer vad gäller katter, så blir det ramaskrin.
          Varför?
          Det övergår mitt förstånd.

Lavendel:
          CITAT
          Men hur länge har inte katter funnits hos oss...det mäste vara minst tusen år!

Ja precis! Det är det jag syftar till när jag skriver att katten är ett domestiserat djur.
          Med domesticerat menas en ras som under mycket lång tid varit påverkad av människan. Så lång tid, och så många generationer att hela deras livsstil i mångt och mycket blivit beroende av människan.

Även deras utseende är påverkat av människan, eftersom naturens egen "starkast överlever" har tagits ur funktion, och ersatts med människans "gulligast överlever", eller "mest funktionsdugliga för människan" överlever.

Räven är ett vilt djur, som inte fungerar särskilt bra som husdjur. Många har hållt tama rävar genom tiderna. Men någon avel som har utvecklat ett "husdjur" av räven, har aldrig "blivit till".
          Räven är helt enkelt inte rätt "råmaterial". Vilket vargen är - som exempel.

Katten hade inte blivit ett domesticerat husdjur, om inte "råmaterialet" funnits!

Man kan jämföra häst och zebra!
          Hästen var ett bra råmaterial, zebra är det inte.

Nån gång i första hälften av förra seklet lyckades en man tämja, köra in och framföra ett sexspann med zebra. Världs-känt - och en världsunik prestation.
          Inte ens efter flera generationer i fångenskap (i djurparker t.ex.) blir zebror ett "tamt djur".

Eller jämför kanin och hare.
          Kaninen har blivit ett husdjur, haren blir det inte.
          Kaninen har förutsättningarna. De lever i små hålor som de själva gräver ut, söker skydd i trånga utrymmen och gångar.
          Haren lever på de vida slätterna. Sina ungar "ploppar" de ut lite här och var på öppna fält.
          Kaninens ungar föds i ett bäddat varmt mjukt bo, de saknar ögon och päls och är fullständigt hjälplösa.
          Harens ungar föds fix och färdiga, med ögon och päls och förmåga att både trycka stilla och skutta iväg.

Ett djur har från början förutsättningarna till att bli ett husdjur - eller inte.
          De som har förutsättningarna, har människan ofta tagit till sig, och genom århundraden eller årtusenden gjort "beroende" av människan.
          Det har blivit ett samspel som gynnar båda parter.

Katter hade inte blivit till husdjur, om de inte hade haft förutsättningarna att bli det!!!

Det "vilda och frihetslängtande" är inte större hos katter än hos andra husdjur - eller fabriksdjur (vilket är ännu värre!!! där skulle vi behöva sätta in vårt engagemang, vad gäller djurs behov!!!)

De olika husdjurens behov, ser självklart olika ut. Och det är upp till oss människor att lära oss förstå vilka behov de verkligen har, så vi kan tillfredsställa dem, och ge dem möjligheten till ett värdigt liv, med livskvalitet. Eftersom det är vårt ANSVAR!

Man tar inte en katt, som varit van att komma och gå som den vill - och "spärrar in den" i trånga utrymmen, det är självklart! Det vore djurplågeri.
          Men att på sikt börja ändra synen på HUR man har sin katt, och hur man kan ha den, är en helt annan sak, som enbart GYNNAR både människan och katten!

Dagens samhälle, kultur, bebyggelse, befolkningstäthet, natur, "land kontra stad", osv. är helt annorlunda mot vad det någonsin varit tidigare!!!
          Dessutom pågår förändringarna i en takt som aldrig förr!

Det började med industrialismen, och tog verklig fart i och med bondesamhällets upplösning.

Sättet att hålla djur, och husdjur, är något av det som förändrats mest!
          Husdjur var "nytto-djur"!

Katterna bodde i ladugårdarna, och deras uppgift var att hålla efter mössen i främsta hand. De fick en skvätt mjölk varje gång det mjölkades, i övrigt fick de leva på alla de möss som ofrånkomligt alltid samlas överallt där höns, kor, grisar, ankor, hästar, osv, hålls. Eftersom det där också finns mängder med MAT åt mössen.
          Att inte ha katt i de sammanhangen, var förödande!

Våra söta gulliga kaniner som numera flyttat in i vardagsrummen (eller barnens sängkammare) var MAT!
          Ofta var det barnens uppgift att sköta om dem, och repa mat åt dem, växter, gräs, blad och löv osv.

(Om barnen åt dem sedan? Ett och annat barn fanns det nog som vägrade, men när alternativet är svält, då äter man!
          )

Hur många ladugårdar fanns det förr i tiden?
          Hur mycket mark var natur, i jämförelse?

I den vilda naturen (som det idag finns mycket begränsade ytor kvar av)
          FANNS DET INGA KATTER!!!!!

Och i ladugårdarna, var de ofta instängda, även om de också kunde komma och gå. Men deras mat fanns i ladugårdarna!

Med "fauna" menas det vilda djurlivet. I Sveriges vilda djurliv, HAR KATTEN INGEN PLATS!

Släpp ut en katt att klara sig själv - så far den illa. DEN KLARAR SIG INTE!!!
          Vilket alla sommarkatter är ett sorgligt exempel på.

Men när befolkningstätheten i Sverige ökar, så som den gjort de sista femtio åren, i ständigt ökande takt, och ansamlingen av människor på en och samma plats dessutom ökar - FYLLS den natur som finns kvar, av KATTER!
          SAMTIDIGT som DESSUTOM de vilda djuren trängs undan, OCH många arter dör ut eftersom naturens förhållanden ändrats så dratiskt.

Och de katterna gör SKADA p.g.a. sin starka jaktinstinkt!

En mätt katt JAGAR! Den kan inte stå emot utmaningen. Den jagar och LEKER och - så småningom - dödar.

En hungrig katt dödar snabbt, för att äta upp. En mätt katt är inte intresserad av att äta upp, men leka kan den inte låta bli. Det sitter i generna.

Det är denna jaktinstinkt, som gjort katten till det husdjur som det är idag. Tillsammans med ett fint sinnelag ihop med människor.
          Eftersom katternas roll i människornas liv, har varit av NYTTA! De har haft en UPPGIFT!

Idag är deras uppgift någonting helt annat. De är rara, kloka, fina keldjur. OCH de har fått symbolisera FRIHETEN för människor som i mångt och mycket saknar en egen frihet i sitt liv, i en ofta stressad samhällsstruktur.

Men detta frihetsymboliserande är tyvärr på mer ont än gott. Det gynnar inte ens katten!!!

Tycker amaira wub.gif wub.gif wub.gif (som älskar att "diskutera" och har fingrar som "rymmer" på tangenterna, med frihetsbehov som en katt
          laugh.gif )

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Inlägg i den här tråden
          mulle   Kattj-vlarna fångar...   16-08-2005, 08:52
          Reserv   Har du holk till dina? :blink: Mina flyttade oinbj...   16-08-2005, 09:11
          pejori   frågan är, om dom tar fladdermössen ur holken, ell...   16-08-2005, 09:14
          mulle   Holken är inte i första hand avsedd för familjeför...   16-08-2005, 09:40
          Gossen Ruda   Är du säker på att katterna låter bli småfåglarna?...   16-08-2005, 10:29
          Latmask   Katterna kan bli rejält sjuka av fladdermöss! ...   16-08-2005, 11:14
          mulle   Usch då! Salmonella? Mulle   16-08-2005, 11:40
          Latmask   Nej, de tog salmonellatest på min kisse och det va...   16-08-2005, 12:30
          Gossen Ruda   Mycket tveksam till att fladdermusen burit nån smi...   16-08-2005, 15:53
          Latmask   Nix, de tog även ultraljud och röntgenbilder och d...   16-08-2005, 16:06
          wolkenkrabber   men du skall fan inte skylla fladdermössen för det...   17-08-2005, 00:29
          Latmask   Vad snackar du om??? Jag har inte sagt att jag hat...   17-08-2005, 05:20
          ÅsaF   Ha katterna som innekatter eller bygg en kattgård ...   17-08-2005, 20:14
          Reserv   Men var det inte just det "La...   17-08-2005, 20:18
          ÅsaF   Men var det inte just det "Latmask" had...   17-08-2005, 20:33
          Reserv   Men var det inte just det "Latmask" had...   17-08-2005, 20:37
          mulle   Innekatter? Aldrig i livet, jag är så lycklig över...   17-08-2005, 20:53
          zaaritha   Släppte ut en långörad fladdermus i kväll, den hän...   18-08-2005, 01:09
          Latmask   Men var det inte just det "Latmask" had...   18-08-2005, 07:01
          lavendel2   Hej Latmask! Det var en himla smart grej du ko...   18-08-2005, 13:15
          mulle   På nätterna!!! Det var verkligen en go...   18-08-2005, 16:23
          ÅsaF   Det beror väl på om katten är van ...   18-08-2005, 21:10
          zaaritha   Ingen som kan fladdermöss?   19-08-2005, 22:03
          SannaLasso   Jag kan inte fladdermöss men jag gillar dem ändå...   22-08-2005, 23:46
          amaira   Nej, tyvärr! Ser dem bara som ...   23-08-2005, 06:30
          pejori   helt rätt amaira :rolleyes: :rolleyes: håller me...   23-08-2005, 09:16
          AnitaGg   Alltså jag vill inte skrämma dig nu, men man har f...   23-08-2005, 11:51
          mulle   Rabies kom in till Finland också via fladdermöss. ...   23-08-2005, 11:59
          Pesco   Mmmm katter är söta men... mina koikarpar, ännu rä...   25-08-2005, 20:16
          pejori   lägg hönsnät över dammens kanter när ni inte är dä...   25-08-2005, 22:11
          zaaritha   amaira: menar du att katter är mer onaturliga i fa...   26-08-2005, 23:49
          amaira   Jaa, definitivt! :wub:   27-08-2005, 08:05
          Anna i Mjölby   Vi räknar oss både till katternas och fladdermösse...   29-08-2005, 16:12
          lavendel2   Jaa, definitivt! :wub:[/quote] Men hur länge...   29-08-2005, 17:23
          Reserv   Herre jösses Amaira, hur lång tid tog inte det där...   30-08-2005, 09:02
          amaira   Tack! :) :wub: Det tar tid...   30-08-2005, 09:13
          Gossen Ruda   Håller med snabbskrivaren Amaira i allt utom en sa...   30-08-2005, 10:58
          Latmask   Min katt apporterar, och ger vacker tass, och komm...   30-08-2005, 13:18
          mekare   två av mina med. Leker tittut med två oxå.   30-08-2005, 14:27
          Reserv   Är dom måhända skogisar? En av mina den yngre appo...   30-08-2005, 14:33
          mekare   mina är inte skogisar, vanliga bonnkatter med fade...   30-08-2005, 14:52
          pejori   min skogis kom på inkallning och gick fot i koppel...   30-08-2005, 15:15
          Latmask   Min är en vanlig bondkatt hon också. Men det är b...   30-08-2005, 15:36
          Ingis   Amaira. Detta är det klokaste jag läst på forumet....   30-08-2005, 17:51
          Sollan   Mina katter har genom åren fångat en och annan pip...   30-08-2005, 21:16
          amaira   Och jag tror att du "tänker f...   31-08-2005, 06:30
          amaira   Att olika djurarter har olika fallenhet för olika ...   31-08-2005, 06:50
          Gossen Ruda   Saken kan säkert diskuteras i evighet. :P Visst ä...   31-08-2005, 07:27
          Anki på Öland   Det är ju också en stor skillnad. ...   31-08-2005, 09:24
          Gossen Ruda   Framför allt så har kattaveln syftat till att få f...   31-08-2005, 10:14
          mulle   No comments.... http://www.odla.nu/album/data/354...   31-08-2005, 18:11
          ÅsaF   Hoppas det inte är nån pippi i den holken. :(   31-08-2005, 20:21
          mulle   Och varför tro du annars kattj-veln sitter där? :...   31-08-2005, 20:24
          Reserv   Kollar utsikten förståss, va´annar...   31-08-2005, 20:47
          mulle   Precis så svarade den när jag frågade! :D :D...   31-08-2005, 20:48
          Elihe   Fin-fin kisse!! Var f övrigt inne o kollad...   31-08-2005, 22:59
          mulle   Tack! :wub: Jo, katterna är nog ganska under...   31-08-2005, 23:17
          amaira   :huh: Fixa något nere runt stamm...   01-09-2005, 07:24
          Reserv   Ytterligare en anledning att inte smälla upp fler ...   01-09-2005, 07:35
          Allis   Onaturligt att ha katt inne och i villaområde Ja...   02-09-2005, 15:31
          zaaritha   Instämmer! Våra katter går ut o in, som de vil...   02-09-2005, 21:19
          Allis   ja, ja , katter gör som dom vill, deras instinkt....   03-09-2005, 10:06
          Ophelia   Helt korrekt!! :) :)   03-09-2005, 10:09

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-03-2026, 07:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon